Een veelgehoorde vraag van mensen die een laadstation willen kopen op Acculaders.nl is de volgende. “Kun je met een 11kW of 22kW (3 fase) laadstation op 1 fase laden?” Het antwoord is: ja, dat is geen enkel probleem.
De vraag is niet zo vreemd. Iemand die zich oriënteert op een nieuw laadstation, kijkt met een dergelijke investering graag een aantal jaren vooruit. Is er in de meterkast thuis op moment van de aankoop een aansluiting voor 1 fase aangelegd, maar is overstappen naar een 3 fase meterkast waarschijnlijk alleen een kwestie van tijd? Dan zou het zonde zijn om tegen die tijd een op zich nog prima laadstation te hebben die echter slechts 1-fasig is. Liever hebt u voor dan alvast een 3-fasig station.
Immers, het potentieel van de nieuwe maximale snelheid van thuis laden – bij een 3-fasige meterkast – kan alleen met ook een 3-fasige lader worden benut. Daarom ligt bij het kopen van een nieuw laadstation de keuze voor alvast een 3-fasige lader voor de hand. Maar dan rest, voor de zekerheid, alléén nog de vraag: “Kun je (zolang als dat nog van toepassing blijft) met een 3 fase laadstation voorlopig ook nog gewoon op 1 fase laden?”
Ja dus.
Om op de toekomst van een 3-fasige meterkast te zijn voorbereid, is het kopen van een 3 fase laadstation alvast een goede keuze, ook al is de meterkast op dit moment nog 1-fasig. Want het thuis laden van de auto op 1 fase kan ook prima met een 3 fase laadstation. In andere woorden, het is niet zo dat u met een 3 fase laadpaal ook alleen maar 3-fasig kan laden.
Uiteraard dient de fysieke aansluiting, voor zolang als dat duurt, wel nog gebaseerd te zijn op 1-fase.
Vanzelfsprekend kunt u met een 1-fasige meterkast nog niet het laadsnelheidspotentieel van een 3 fase laadstation benutten. Maar in het bezit van een 3 fase laadstation bent u al wel op die snelheid voorbereid, mocht u van plan zijn om ooit nog eens over te stappen van uw enkelfasige meterkast naar een 3-fasige meterkast.
Iets meer weten over 1 fase of 3 fase autoladen en het verschil daartussen? Dat leggen we nu uit. Om te beginnen lichten we kort toe wat überhaupt een fase is, in de context van elektriciteit en EV laden.
Een fase verwijst naar een geleider van elektrische stroom. Elektrische systemen kunnen enkelfasig of meerfasig zijn. Bij één fase is er dus slechts één geleider. Dit is voldoende voor eenvoudige toepassingen, zoals voor verlichting en stopcontacten in huis. Bij 1-fase komt er via uw meterkast vanuit het elektriciteitsnetwerk één fasedraad uw woning binnen (op 220/230 volt).
3-fasig
In het geval van een driefasig systeem zijn er dus drie geleiders. Bij een 3-fase aansluiting komen er via uw meterkast vanuit het elektriciteitsnetwerk drie fasedraden uw woning binnen (op 220/230 volt). Dat leidt tot een verdrievoudiging van het beschikbare vermogen. Overigens is bij 3 fase géén sprake van krachtstroom, al wordt dit in de volksmond vaak wel zo genoemd. Van pure krachtstroom is echter pas sprake bij een voltage van 400 volt.
Fase (L)
De gebruikte afkorting van Fase is de letter L, hetgeen afkomstig is van het Engelse woord Live. Bij een elektrische bedrading staat de bruingekleurde fasedraad onder spanning. Samen met de nuldraad (N, blauw, ook wel de neutrale geleider genoemd) geleidt de bruine fasedraad namelijk de stroom richting de aangesloten apparatuur. Ook de nuldraad, die meestal gekoppeld is met de aarde en feitelijk de elektriciteit terugleidt, staat onder spanning.
Nieuwe woningen
De mogelijkheid van een snellere vermogensoverdracht via 3 fasen is vaak van meerwaarde voor machines en apparatuur in grotere industriële toepassingen met hogere vermogensbehoefte. Maar ook voor het snel kunnen laden van de elektrische auto, is een 3-fase netaansluiting een logische en veel toegepaste optie. En überhaupt zijn de netaansluitingen van nieuwe woningen meestal 3-fasig, ook al omdat apparatuur in huis – van inductieplaat tot thuisenergiesysteem – steeds meer aan totaalvermogen vraagt.
Een elektrische auto met drie fasen kan driemaal zo snel worden opgeladen met een 3 fase dan met een 1 fase laadstation. Laden met één fase met een stroomsterkte van 16A betekent laden met 3,7 kW (16A x 230V). Bij laden via drie fasen is dit drie keer zoveel: ruim 11 kW (want drie keer 3,7 kW). Bij 32A tellen deze kW getallen dubbel. Wel moeten natuurlijk ook de laadkabel én niet te vergeten de boordlader van de auto zelf geschikt zijn voor 3-fasig laden. Dat laatste is het geval bij steeds meer nieuwe, zeker de duurdere elektrische auto’s.
Om een 3-fasige auto met maximale snelheid te kunnen laden, is (naast een 3 fase laadstation) zoals gezegd ook een 3-fasige kabel benodigd, indien deze niet al automatisch deel uitmaakt van de lader.
Een auto met een 3-fasige boordlader opladen met een 1-fasige laadkabel kan prima, alleen gebeurt dit dan logischerwijs met de snelheid gebaseerd op maximaal 1 fase. Verder is het goed te beseffen dat 3-fasig laden met een 1-fasige kabel vanzelfsprekend níet mogelijk is.
Disclaimer
Ondanks een grote mate van zorgvuldigheid in het vervaardigen van de content op deze pagina, is Acculaders.nl niet aansprakelijk voor onverhoopte fouten, onvolledigheid of andere tekortkomingen van deze uitleg. Noch kan Acculaders.nl, zijnde wederverkoper en géén installateur, aansprakelijk worden gesteld voor enig foutief gebruik van de via ons gekochte producten en eventuele negatieve gevolgen daarvan. Lees altijd de gebruiksaanwijzing, ken de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en win bij twijfel altijd verder informatie in. Zie ook onze disclaimer: 4.b Content en aansprakelijkheid.
€1.019,95
€959,95 €869,95
€1.669,95
€1.629,95
€1.629,95
€1.699,95
€1.899,95
€1.939,95 €1.849,95
€949,95 €924,95
€969,95
€1.059,95 €949,95
€1.849,95
Acculaders.nl
Wij worden door klanten beoordeeld met een 9,5 van 10 gebaseerd op reviews.