Het gezond houden van de accu van een auto, motor of ander voertuig zoals een camper of caravan, loont. Zo haal je langdurig het beste uit de accu en stel je het moment van vervanging eveneens langdurig uit. Wat je kunt en moet doen om de auto-, motor-, boot-, camper- of caravan-accu gezond te houden, leggen we uit in dit artikel.
INHOUD
Hoe ga je goed om met een auto- of motoraccu en het (bijna) dagelijks gebruik daarvan? Waarom is het goed om hier bewust mee bezig te zijn? Het antwoord: door het nodige te doen om de accu gezond te houden, kun je wat de accu betreft probleemloos blijven rijden of varen, en stel je de aankoop van een nieuwe behoorlijk lang uit. Doe je dit juist níet, dan heb je sneller de ergernis van een onbetrouwbare accu, onverwacht stilstaan, reparatiekosten en/of veel te snel de dure uitgave van een nieuw exemplaar. Dit terwijl het gezond houden van de accu niet eens zo veel tijd, aandacht en moeite hoeft te kosten. Je moet het alleen wel weten én het natuurlijk ook gewoon ‘doen’.
Over welke accu’s gaat dit artikel ‘Gezond houden van de accu’? Over de accu van een auto, motor of ander voertuig, of vaartuig zoals een boot, zo was al duidelijk. Het gaat in deze uitleg niet over het onderhouden van het lithium accupakket van een elektrische auto; daarvoor hebben we een ander artikel geschreven [ LINK NAAR DAT, HERSCHREVEN, ARTIKEL ]. Wél gaat het over het onderhouden van de (start)accu van onder meer de auto, waaronder de elektrische auto die eveneens over een (niet-lithium) startaccu beschikt. Er zijn verschillende soorten (start)accu’s, die bij de auto met brandstofmotor ook diverse auto-accessoires voedt. Een deel daarvan valt in de categorie ‘droge accu’, een deel onder de noemer ‘natte accu’. En de droge accu’s staan veelal ook bekend als ‘onderhoudsvrije accu’s’. Dit laatste wil niet zeggen dat er bij dat type batterij géén onderhoud nodig is; de term komt echter voort uit het feit dat elektrolyt bijvullen bij die exemplaren niet hoeft. Onderhoudsvrije accu’s, ofwel Maintenance Free of afgekort MF accu, zijn niet te openen met een dop. Het gaat namelijk om Gel of AGM batterijen, die in tegenstelling tot ‘natte’ loodzuuraccu’s níet bijgevuld hoeven worden (met vloeibaar elektrolyt). Dat zit bij een Gel zo: de gel is een standvastiger chemische samenstelling, en tijdens het laden daarvan komt veel minder gas vrij. En het gas dát vrijkomt, wordt weer vanzelf door de gel opgenomen. En bij de AGM accu zit het zo: het elektrolyt daarin kan niet of nauwelijks ontsnappen aan de speciaal daarvoor bestemde glasvezelmatten. Bij natte accu’s, daarentegen en zoals gezegd, is er sprake van elektrolyt dat wél, sneller verdampt of ontsnapt. De natte loodaccu of loodzuuraccu heeft vloeibaar elektrolyt dat bestaat uit gedestilleerd water, zwavelzuur en lood. Ze zijn niet volledig afgesloten, en het laden ervan moet gebeuren met de doppen open, waardoor dan (extra) waterstofgas vrijkomt en verdampt, zodat er met regelmaat vers steriel water bij moet.
Waarom moet je ook onderhoudsvrij accu’s ‘gewoon’ onderhouden?
Als gezegd, onderhoudsvrije accu’s hoef je niet bij te vullen. Maar ook deze MF accuvariant moet wel goed op spanning gehouden worden, zonder te overladen, en zonder deze te leeg te laten lopen. Hoe dit precies zit, komt verderop in dit artikel aan bod.
De voordelen van het gezond houden van de accu, is dat je er langer én zorgeloos je auto of motor door kunt gebruiken. Maar wát valt er aan die accu te onderhouden? Het belangrijkste is dat je voorkomt dat de batterij verzuurt of uitdroogt. Er kan bij het eerste zelfs een vast zuurresidu achterblijven, met kristalvorming, als de accu te vaak en te veel leeg is geraakt. Het zuur zet zich dan af van het gedestilleerde water en dat vermindert drastisch de capaciteit én verhoogt drastisch de afschrijving van die batterij. En het uitdrogen van de accu gebeurt juist als de lader té goed zijn werk doet, namelijk als sprake is van overladen, daarmee overspanning, te hoge temperaturen en tot slot verdamping. Door die verdamping van het accuwater komen de interne accuplaten droog te staan, hetgeen in veel gevallen niet meer te herstellen is.
Logisch: is de accu aan slijtage onderhevig, dan merk je dat aan de prestaties. Het starten van de motor gaat met haperen of op een gegeven moment überhaupt niet meer. De koplampen flikkeren soms, en de accu raakt ook telkens sneller leeg. Dus dat is duidelijk… Alleen wil je natuurlijk al ruimschoots daarvóór, tijdig in de gaten hebben dat de accu niet echt gezond meer is, zodat je deze tijd beter kunt gaan onderhouden. Uiteraard geldt: überhaupt preventief goed de accu onderhouden, is zonder meer het beste, en dat is precies wat we op deze pagina uitleggen. Los daarvan: ontstaat er gaandeweg twijfel over de precieze toestand van de accu? En of deze nog wel of niet voor een tijdje voldoende capaciteit heeft? Gebruik dan een accutester. Daarover in Punt 7 van de komende tips, méér.
Lees vóór gebruik de gebruiksaanwijzing van de accu en van de acculader. Daarin staat wat je moet doen, maar zeker ook wat je niet moet doen. Neem even de tijd, lees de handleiding en stel je op de hoogte van hoe de accu en de lader optimaal in te zetten.
Laat het voertuig niet te lang stil op zijn plek staan. Dat is slecht voor de accu. Daarom: ook als je de auto of motor langere tijd niet echt nodig hebt, rij dan tóch af en toe een stukje, van minimaal een kwartier tot een half uur. Daarmee raakt de accu weer op temperatuur en laadt deze ook automatisch weer bij. De chemische samenstelling blijft zo ook letterlijk goed gemixt, zodat onder andere het zuur zich niet snel van het water scheidt. Dit is al helemaal belangrijk bij langdurige kou, aangezien dit grote (nadelige) invloed heeft op het elektrolyt en de juiste werking daarvan. Dat komt onder andere doordat het water deels kan gaan bevriezen.
Rij niet teveel alleen maar korte afstanden. De motor en de accu krijgen namelijk pas vanaf ritten van zo’n half uur lang voldoende de tijd om voldoende op te warmen respectievelijk bij te laden. Bovendien gaat een groot deel van de accuspanning al ‘teniet’ door het benodigde startvermogen. Houd hierbij ook rekening met grote stroomverbruikers zoals de achterruitverwarming, stoelverwarming en airconditioning.
Staat de auto of motor langere tijd stil? Zoals in de winterstalling? Gebruik dan een moderne druppellader of onderhoudslader. Naast druppelsgewijs bijladen kan zo’n lader ook pulserend laden en benodigd extra onderhoud detecteren en inzetten. Dit voorkomt onder andere leegraken en sulfateren.
Bij overspanning van een accu kan het elektrolyt verdampen en daarmee deels opdrogen. Onderhoudsladers die beschermen tegen overspanning, zetten op het einde van het laadproces geautomatiseerd een lagere laadstroom in.
Bij een accu die slecht raakt aan de binnenzijde, zal ook uitwendig slijtage vertonen. In dat geval kunnen gaatjes, barstjes en scheurtjes te zien zijn. Let dan op, want een extern beschadigde accu kan elektrolyt lekken en zelfs ontploffen. Ofwel: tijd voor een nieuwe accu. Is er echter slechts sprake van zichtbare corrosie bij de accupolen? Deze zijn dan waarschijnlijk nog schoon te maken, waarmee het euvel verholpen kan zijn. Zie ook [ ACCUPOLEN SCHOONMAKEN ].
Bij twijfel of vanuit preventief oogpunt, is het meten en testen van de accu altijd een goed idee. Zo kom je erachter of en zo ja, in hoeverre het degeneratieproces is ingetreden. Zo kun je ook tijdig herstelwerkzaamheden aan de accu laten verrichten, zoals geautomatiseerd met een onderhoudslader. Een accutester meet of de batterij nog genoeg spanning kan leveren.
Controleer bij een natte loodzuuraccu met afschroefbare dop regelmatig het vloeistofniveau, en vul zo nodig deze bij met gedestilleerd water. De platen van de loodaccu moeten voor ongeveer 1 centimeter bedekt zijn met elektrolyt.
Een accu die in bepaalde mate zuur- en kristalafzetting aan de binnenzijde heeft als gevolg van verzwavelen, is vaak nog goed te redden. Gebruik daarvoor een onderhoudslader met Desulfatie functie.
Is er sprake van een vastzittend laagje zuur? Een onderhoudslader met de functie van Reconditionering mengt dat zuur weer met het accuwater, zodat er weer elektrolyt met goede balans ontstaat.
CTEK MXS 5.0
Er zijn meerdere goede onderhoudsladers die uitstekend dienst kunnen doen voor het gezond houden van de accu. Een goed voorbeeld daarvan is de CTEK MXS 5.0. Dat is een geavanceerde lader met automatische temperatuurcompensatie voor loodzuuraccu's van 1,2Ah tot en met 110Ah. De MXS 5.0 biedt oplossingen voor uiteenlopende accuproblemen en heeft daarvoor onder andere functies voor diagnose, desulfatering en reconditionering. Met de functie voor FLOAT/PULSE-onderhoudsladen is de MXS 5.0 ook zeer geschikt voor langdurig onderhoud. Een andere optie is een Telwin Pulse Tronic met veelal dezelfde soort accu-onderhoudsfuncties; herstellend en preventief.
Accutesters zijn er voor het meten van de laadtoestand van de accu én voor het doormeten van het voertuig-laadsysteem: de dynamo. Ze zijn er voor onder andere alle soorten 12V-loodzuuraccu's, zoals natte, onderhoudsvrije, Ca/Ca-, gel- en AGM-accu's. Sluit de accutester met accuklemmen aan op de accu en maak gebruik van de aanwezige functies, die bij duurdere exemplaren zeer professioneel kunnen zijn.
Lukt starten niet meer (goed)? Is de accu aan het einde van zijn levensduur, bijvoorbeeld door ouderdom of voortijdig doordat deze structureel niet goed is onderhouden én geen accu-herstelwerk is verricht? Denk dan nog aan de volgende opties: het gebruik van een jumpstarter (als er nog leven in de accu zit) of aan het kopen van een nieuwe accu.
Een jumpstarter kan het voertuig of vaartuig alsnog aan de praat krijgen als de accu nog niet kapot, maar wel leeg is. Denk aan de mobiele jumpstarters met interne accu. Ook zijn er 220V jumpstarters die je aan kunt sluiten aan het 220-240V net.
Is de accu niet meer te redden? Een nieuwe accu kopen kan voordelig via Acculaders.nl, met snelle levering.
Disclaimer
Ondanks een grote mate van zorgvuldigheid in het vervaardigen van de content op deze pagina, is Acculaders.nl niet aansprakelijk voor onverhoopte fouten, onvolledigheid of andere tekortkomingen van deze uitleg. Noch kan Acculaders.nl, zijnde wederverkoper en géén installateur, aansprakelijk worden gesteld voor enig foutief gebruik van de via ons gekochte producten en eventuele negatieve gevolgen daarvan. Lees altijd de gebruiksaanwijzing, ken de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en win bij twijfel altijd verder informatie in. Zie ook onze disclaimer: 4.b Content en aansprakelijkheid.
€14,95
€19,95
€29,95
€49,95
€49,95
€54,95
€79,00 €59,95
€89,95 €64,95
€64,95
€64,95
€65,95
€69,95
Acculaders.nl
Wij worden door klanten beoordeeld met een 9,6 van 10 gebaseerd op reviews.