Een Absorbed of Absorption Glass Mat (AGM) accu. Hoe ziet deze eruit? Hoe werkt dit type loodzuuraccu? Wat zijn de voordelen van een AGM accu? En wat de nadelen? Welke soorten AGM accu’s zijn er? En voor welke doeleinden zijn ze een voor de hand liggende keuze? Dit en méér (zoals: tips voor gebruik) leest u op deze AGM accu uitlegpagina.
Vind hier ook het model, het voltage en de capaciteit voor elke toepassing.
Een AGM accu bestaat uit loden platen, uit matten gemaakt van glasvezel, en uit elektrolyt van water en zwavelzuur. Deze componenten bevinden zich in een stevige kunststof behuizing. Daarnaast heeft de AGM accu een overdrukventiel. Dit type accu is geheel gesloten. Bijvullen van accuzuur is niet mogelijk en niet nodig.
Rooster van positieve en negatieve loden platen
De loden platen bestaan uit positief geladen platen met daarin ingeklemd de negatief geladen platen. Deze vormen als het ware een rooster. De positieve lood(oxide)platen zijn omhuld in een vlies, vandaar dat een AGM accu soms ook een loodvliesaccu wordt genoemd.
Glasvezelmatten
De glasvezelmatten doen dienst als separatoren om de afstand tussen de positieve en negatieve platen constant te houden. Dit voorkomt kortsluiting. Bovendien houden deze glasfibermatten het elektrolyt vast. En dat maakt lekkage in principe onmogelijk.
In serie geschakelde galvanische cellen
De AGM accu bestaat verder uit galvanische cellen. Elke cel heeft een spanning van 2 volt. Bij een 12V accu zijn er zes van deze 2V cellen in serie geschakeld. Bij een 24V accu zijn er twee van deze accu’s in serie geschakeld (in één behuizing). Voor de volledigheid wat betreft de fysieke kenmerken: een nieuwe AGM is eveneens voorzien van een verzegeling.
Het basisprincipe van een loodzuuraccu zoals de AGM accu? Dat is de werking tussen de positieve platen en de negatieve platen, in samenhang met het zwavelzuur. Het proces dat daarbij zorgt voor de gewenste elektrische lading is als volgt.
Van lood naar loodsulfaat - en weer terug
Bij ontlading van de AGM accu onttrekken de positieve platen een deel van het elektrolyt: het zwavelzuur. Dat doet het zuurgehalte van de accu afnemen. Het lood en de loodoxide worden hiermee omgezet in loodsulfaat. Bij het laden van de accu – via een externe bron – geven deze platen het zwavelzuur weer af. Daarmee neemt dus ook het zuurgehalte van de accu weer toe. En het loodsulfaat zet zich zo ook weer om naar lood en loodoxide.
Circulair proces
Dit is een repeterend, circulair proces. Pas na langere tijd komt dit AGM accu proces in gevaar; wanneer het loodsulfaat zich te veel blijft hechten aan de platen.
Meerdere functies van de glasvezelmatten
Een wezenlijke eigenschap van de AGM accu is de functie van de glasvezelmatten tussen de loodplaten. Deze houden het vloeibare elektrolyt (water met zwavelzuur) vast. Door deze absorberende werking kan er geen elektrolyt ontsnappen of vrij door de accu bewegen. Lees ook verderop deze pagina over de voordelen van de AGM accu. De minuscule glasvezelhaartjes kunnen ondertussen wel intern de gassen blijven transporteren.
Isolerend
Daarnaast fungeren de glasvezelmatten als separatoren, noodzakelijk om kortsluiting te voorkomen. Bovendien hebben deze matten een isolerende werking. Daardoor kunnen de onderlinge, constante afstanden tussen de platen klein blijven, en dat resulteert weer in een lage inwendige weerstand.
Ventiel
Het overdrukventiel van de AGM accu dient om meerdere redenen ter bescherming. Ten eerste bij overladen. Ontstaat er teveel druk in de accu? Dan kan via het ventiel het overtollige waterstofgas ontsnappen. Dit zal bij goede AGM acculaders echter normaliter niet voorkomen. Het andere voordeel van een ventiel in de deksel, is dat deze eventueel binnendringend zuurstof in de accu zal tegengaan. Beide voordelen dienen ter beveiliging.
Valve Regulated Lead Acid (VRLA)
AGM accu’s met ventiel zijn bekend onder de aanvullende aanduiding VRLA. Dit is de afkorting van Valve Regulated Lead Acid. Ofwel ‘ventiel-gereguleerde loodzuur’.
Over AGM, Gel, droge accu's en VRLA
Een AGM accu bestaat uit elektrolyt. Een Gel accu óók. Beide zijn loodaccu’s en beide vallen in de categorie droge accu omdat ze een niet-vloeibare inhoud hebben. Dit in tegenstelling tot de batterijen uit de categorie natte accu. Bij een Gel accu zorgt vanzelfsprekend de gel-substantie ervoor dat het elektrolyt niet vloeibaar is. Bij een AGM accu zorgen de speciale, elektrolyt absorberende glasvezelmatten daarvoor.
Een AGM of Gel accu is plaatsbaar en vervoerbaar in elke positie. Immers, uit een droge accu kan géén vloeibaar zwavelzuur ontsnappen. Daardoor hoeven deze accu’s ook niet te worden bijgevuld met gedestilleerd water / accuzuur. De AGM batterij heeft dan ook géén te openen doppen daarvoor. Daarom staan droge accu’s ook bekend als (fysiek) onderhoudsvrij.
Verwar deze aanduiding ‘onderhoudsvrij’ niet met de noodzaak om ook deze batterijen goed te onderhouden. Een belangrijke rol hierbij heeft de onderhoudslader ofwel druppellader. Deze houdt de acculaadstatus structureel gezond en verlengt daarmee de levensduur. Dat is zeker van belang bij kou, en bij perioden van niet-gebruik van de accu.
Ziet u niet direct de term ‘droge accu’, maar wel de afkorting VRLA (Valve Regulated Lead Acid) of SLA (Sealed Lead Acid) staan? Dan gaat het wel degelijk ook om een droge accu.
De verkochte aantallen AGM accu’s – waaronder op Acculaders.nl – zijn en blijven hoog. En dat staat geheel los van het lithium batterij tijdperk. Dat komt natuurlijk door de vele voordelen van de AGM accu. Elk type accu heeft immers zijn eigen efficiëntie en bruikbaarheid, hetgeen daarbij sterk afhangt van de beoogde toepassing. Daarover verderop méér.
Eerst de voordelen (en nadelen) van de AGM accu op een rij:
Een loodzuuraccu met de techniek van Absorption Glass Mat: dit type batterij is er in vele vormen. Er zijn AGM accu’s die dienst doen als startaccu. Er zijn ook speciale AGM start-stop accu’s. In de meeste gevallen is het een accessoire accu.
Een AGM accu kan een semi-tractie accu zijn of een (vol)tractie-accu.
Ook de formaten verschillen: letterlijk kijkend naar de afmetingen. Deze moeten afgestemd zijn op de toepassing, zoals het soort en het formaat van het vervoersmiddel. De batterijen verschillen óók als het gaat om hun capaciteit in voltage en ampèrage. Van een kleine 6V accu tot aan zwaardere varianten voor groter, industrieel gebruik: de AGM batterij is veelzijdig.
Waarvoor worden Absorption Glass Mat accu’s veel gebruikt? Wanneer en waarvoor een AGM accu gebruiken? De antwoorden lopen uiteen: het gaat om een veelzijdige accu.
Voor haast elke toepassing is er wel een geschikte AGM batterij. Dat houdt ook in dat u goed moet kijken wélke precies u moet hebben. Maak wat dat betreft ook gebruik van het filter- en keuzemenu op deze pagina. De producten zelf – de accu’s – zijn te bekijken en bestellen door op deze pagina verder naar beneden te scrollen.
Overzicht van veelgebruikte AGM accu toepassingen:
Omdat de AGM accu zo veelzijdig is en daardoor enorm veel in gebruik, zijn er ook veel merken die dit type loodaccu op de markt brengen. Een greep uit de bekendste merken:
Schaft u een AGM accu aan als accessoire accu ofwel tweede accu, service accu of opslagaccu? Voor bijvoorbeeld een off-gridsysteem? Naast prijs-kwaliteit, merk en voltage zijn dan de volgende zaken van belang bij het bepalen welke accu u moet hebben. Het gaat daarbij met name om 1) de afmetingen en zeker ook 2) de benodigde (buffer)capaciteit.
Wat betreft 1) de afmetingen: het spreekt voor zich dat de accu moet passen waar die moet staan of waarin deze zich gaat bevinden. Is er voldoende ruimte voor het formaat van de accu, eventueel ook als onderdeel van een accubank, in een daarvoor gemaakte accubak?
En punt 2) is voor elke accessoire accu eigenlijk het belangrijkste: besef dat de accu de buffer is in uw systeem. Er gaat continu stroom in, stroom uit, waarbij de mogelijkheid tot (solar) laden ten opzichte van het actuele verbruik dus altijd goed in balans moet zijn.
Kies daarom een accu met een capaciteit die voldoende buffer garandeert. Stel daarbij de vraag: hoe lang wilt u dat het systeem blijft draaien op alléén de accu zonder dat deze tussendoor wordt bijgeladen? Dáár gaat het bij een off-gridsysteem om, aangezien zonnepanelen natuurlijk nooit onafgebroken dienst kunnen doen.
Letterlijk uitrekenen
Een nieuwe AGM accu kopen, als accessoire accu? Kijk dan altijd eerst naar het te verwachten verbruik van de apparaten en toepassingen binnen het systeem. Dat is het vertrekpunt (!). Ga daarbij letterlijk rekenen door alle verbruikers op een rij te zetten. Kijk daarbij naar het wattage per verbruiker én naar hoe lang u die verbruiker zoal nodig hebt.
Lijst opstellen van verbruikers en wattages
Stel, u hebt een ESS. Met aangesloten apparaten zoals een koelkast, televisie en koffiezetapparaat. Draait de koelkast van 100 watt zo’n 8 uur per dag? Dan is daarvoor dagelijks 800 watt nodig. Staat het koffiezetapparaat van 1000 watt in totaal 20 minuten per dag aan? Dan verbruikt dat in totaal zo’n 200 watt per dag. En zo hetzelfde met de tv en alle andere toepassingen die draaien op de stroom van de opslagaccu. Maak hiervan een lijst en houd daarbij ook rekening met piekvermogen. Tel alle wattages bij elkaar op. Zo weet u wat het opslagaccu-systeem zo ongeveer zal verbruiken gedurende een dag.
Stelregel: reken met 50 procent accubuffer
Bepaal hoe lang u het totaal benodigde vermogen nodig hebt zónder de accu tussentijds te hoeven bijladen. Vervolgens is het de vraag: welke accucapaciteit hoort daarbij?
De stelregel is: reken met 50 procent buffer. Een voorbeeld. Stel, u verbruikt 1500 watt op een dag. En u wilt deze benodigde stroom tevens een (hele) dag vanuit de accu geleverd krijgen zónder tussentijds bijladen (zonneladen). Vanwege de gewenste buffer van 50 procent is er dan een accu nodig met een totale capaciteit van het dubbele: 3000 watt. Bij een 12 volt accu gaat het dan om een accucapaciteit van 250Ah (want 250Ah x 12V = 3000 watt).
Een dag, twee dagen of bijvoorbeeld een avond?
Wilt u niet één dag, maar twee dagen onafhankelijk van bijladen met nieuwe zonne-energie uw systeem draaiende houden? Doe dan de benodigde accucapaciteit keer twee (maakt in dit geval 500Ah). Is ‘slechts’ een ruime middag en avond gebruikmaken van de accu zonder bijladen voldoende? Doe dan de benodigde accucapaciteit keer ongeveer een derde: 250Ah x 0,33 = ongeveer 80Ah. Tot slot: kies pas op het allerlaatst de omvormer die hierbij past.
Bereken de benodigde dagelijkse energie in het off-gridsysteem met een ruime marge. Energie in een off-grid is namelijk altijd sneller op dan verwacht. Onverwacht visite en blijft de koelkast langer aanstaan? Toch langer tv kijken dan gedacht? Blijkt de grote tentlamp sneller leeg te gaan dan verwacht? Dat vraagt allemaal om extra vermogen. Bovendien: zijn er eenmaal meerdere stopcontacten voorhanden? Dan blijken ineens ook de stekkers van meerdere niet-verwachte apparaten (zoals die van de kinderen?) er zo ingestoken...
Is de nieuwe AGM accu een startaccu zoals voor de auto? Om te weten welke precies u nodig hebt, ligt het als eerst voor de hand om de oude, originele accu te bekijken. Dat is immers het type, model en het formaat met het voltage en de capaciteit die u nodig hebt.
Los daarvan is de capaciteit (Ah) van belang, en vooral de CCA waarde. Dat geeft de startkracht van de accu aan. CCA staat voor Cold Cranking Amps. Dat is de kortstondige belastbaarheid met hoge stroom: hoeveel ampère de accu in 30 seconden levert bij 0 graden Fahrenheit (-18 graden Celsius) en meer dan 9,6V. Het is belangrijk dat de CCA waarde overeenkomt. De CCA van de nieuwe accu mag best iets hoger zijn, maar zeker niet lager!
Een andere tip: kijk bij de nieuwe startaccu goed naar de accupolen. Naar de diameter van de eyelets en ook naar hoe de accuklemmen op de polen komen te zitten. Veel accu’s van Victron bijvoorbeeld hebben platte polen en dat maakt de aansluiting mogelijk lastiger. De startaccu is immers min of meer afhankelijk van de vaste DIN-aansluitingsmogelijkheden van de auto!
De AGM accu hoeft niet rechtop te worden vervoerd en geplaatst, in tegenstelling tot een natte accu met vloeibaar zwavelzuur.
Ook bij een onderhoudsvrije batterij zoals de AGM accu is goed laden én onderhoudsladen van belang. Daarom: wat valt er te zeggen over de laadspanning en over het onderhouden?
Het laden van de AGM accu kan natuurlijk met een daartoe geschikte acculader. Bij een auto gebeurt het opladen van de accu ook automatisch tijdens het autorijden, via de dynamo. Daarnaast is opladen via een zonnepaneel, in een solar systeem met de AGM als thuisaccu, een veelvoorkomende AGM oplaadmogelijkheid.
De minimale laadstroom voor bij een AGM accu moet ongeveer 20 procent van de accucapaciteit zijn. Reken hierbij, waar van toepassing, ook de benodigde voeding van de accessoires. Een hogere laadstroom dan 25-30 procent is normaliter voor een AGM batterij niet geschikt. Hebt u een AGM accu van bijvoorbeeld 200Ah? Dan is een laadstroom van ongeveer 40 ampère nodig, wellicht 50 of 60 ampère inclusief stroom voor de accessoires.
Houd ook rekening met de maximale laadstroom. Zo mag deze bij een VRLA-accu mag niet hoger zijn dan 0,2C (dat is 20A voor een 100 Ah accu). Als de accu met een hogere laadstroom geladen wordt dan zal de temperatuur van de accu met meer dan 10°C toenemen. Temperatuur compensatie is dan noodzakelijk voor het behoud van de accu. Zonder temperatuurcompensatie kunt u dus laden met maximaal 20% van de capaciteit van de accu gerekend in Ah. De capaciteit van de accu staat altijd vermeld op de accu.
Het laden gebeurt met een spanning van 2.4V per cel. De laadtijd van een droge accu zoals de AGM variant is korter dan die van een natte accu. Niet alleen het acculaden zelf, maar zeker ook het onderhoudsladen van de AGM accu is van belang, om de prestaties zo lang mogelijk optimaal te houden.
Bij een onderhoudslader volgt na het laden een geautomatiseerd meerstaps proces van nauwkeurig druppelladen. Dit gebeurt meestal in combinatie met het meten van temperatuur, de laadspanning en de laadstroom. Overigens neemt deze laatste fase van druppelladen en monitoren nog de meeste tijd in beslag.
De AGM accu langdurig opslaan voor later gebruik? Het voordeel van dit type batterij is dat het gesloten is. Daarmee is het lekvrij en het heeft een geringe zelfontlading. Dat maakt ook het gezond houden van de AGM accu in opslag eenvoudig. Tussentijds bijvullen van accuzuur is niet of slechts sporadisch nodig. Zorg echter wél dat de accu vóór de langdurige opslag volledig is opgeladen. Vermijd bij de opslag ook extreem hoge en lage temperaturen.
Na het einde van de levenscyclus van de AGM accu zijn er meerdere mogelijkheden om dit type loodzuurbatterij veilig en milieuvriendelijk af te voeren. Lees daarvoor de tips op Afvalscheidsingswijzer.nl.
Stibat
Goed te weten: bij aankoop van uw nieuwe AGM accu op Acculaders.nl vanuit Nederland, zowel particulier als zakelijk, zijn de aangiften en afdrachten bij het Nederlandse Stibat al gedaan. Dat gebeurt namelijk via de leverende partijen waar Acculaders.nl inkoopt. Dit geldt voor de verkoop van alle accu's, evenals de producten met daarin een interne accu.
Voor het opladen van een AGM loodaccu verwijzen we graag naar onze betaalbare, goede AGM acculaders. Van merken zoals CTEK, Cellpower, Optimate, Victron, Nocoo Genius, Telwin, GYS en Mastervolt. Voor elk regulier voltage (6V, 12V, 24V), gewenste aantal ampère-uur (Ah) en elke toepassing hebben we de juiste AGM lader. Daaronder een aantal veel verkochte van het merk CTEK – denk aan de CTEK MXS 5.0 (12V) – alvast als tip.
Waar het best een AGM accu kopen? Acculaders.nl heeft een ruim aanbod aan AGM accu’s. Bekende accumerken die wij verkopen zijn Victron, Mastervolt, MG, Hoppecke en Optima. Onze prijzen zijn absoluut concurrerend en onze service kenmerkt zich door snelheid, betrouwbaarheid, goede informatie en makkelijk contacteerbare specialisten. Zie ook onze uitstekende reviews.
€828,95
€861,95
Acculaders.nl
Wij worden door klanten beoordeeld met een 9,5 van 10 gebaseerd op reviews.