Er zijn meerdere varianten van de lithium batterij. Lees hier alles over de Lithium-ion accu (feitelijk de voorloper van de LiFePO4 (LFP) variant). En bekijk ons bijgaande assortiment.
Een lithium accu bestaat uit meerdere cellen gevuld met lithium. De batterij bestaat ook uit een scheider tussen de positieve en negatieve elektronen. De lithiumcellen van een Li-ion accu kunnen bijvoorbeeld Lithium Kobalt Oxide (LiCoO2) zijn of Lithium Nikkel Mangaan Kobalt Oxide (LiNiMnCoO2).
De Lithium-ion accu is licht en compact, en heeft daarmee een hoge energiedichtheid. Het lithium van een Li-ion accuvariant is gebaseerd op koolstof. Dit in tegenstelling tot de LiFePO4 lithium accu: die is gebaseerd op ijzerfosfaat.
Vaak is de lithium batterij ook voorzien van een intern batterijmanagementsysteem (BMS). Dit zal onder andere permanent beschadigde cellen, zoals bij oververhitting, doen uitschakelen.
De lithium accu krijgt laadspanning ten behoeve van een aangesloten apparaat, voertuig of andere toepassing. Maar hoe werkt dat eigenlijk? Kort gezegd gebeurt dit als volgt.
Van positieve naar negatieve elektroden en vice versa
De batterij heeft twee polen: een plus (positieve elektrode) en een min (negatieve elektrode). Tussen beide polen bevindt zich elektrolyt; vloeibaar of vast, afhankelijk van het soort lithium accu. Een separator of membraan zorgt letterlijk voor een scheiding tussen beide. Dat is noodzakelijk want als de plus en min elkaar raken, ontstaat kortsluiting. Via het elektrolyt, hetgeen ionen goed geleidt, ontstaat een stroom. Het transporteert namelijk negatief geladen lithium-ionen van de kathode naar de anode, en omgekeerd.
Is de accu in gebruik en levert het een elektrische stroom af om een aangesloten toepassing op te laden? Dan wordt de accu dus ontladen. Daarbij bewegen lithium-ionen zich, via het elektrolyt en de separator, van de negatieve elektrode naar de positieve accu-elektrode. Aldaar worden de elektronen als het ware opgepikt door het aangesloten elektrisch apparaat.
Is het weer de beurt aan de accu zelf om op te laden? Dan gebeurt het omgekeerde; met onder andere het proces van lithium-ionen die zich weer terug bewegen, van de positieve elektrode, via het elektrolyt en de separator, naar de (grafieten) negatieve elektrode.
Ten opzichte van de eerder ontwikkelde soorten accu’s zoals loodaccu’s en NiCd - en NiMH accu’s biedt de lithium accu enorm veel voordelen.
Zoals met name: véél energie verpakt in een kleine oppervlakte. Een lithium batterij hoeft niet groot en zwaar te zijn om veelgebruikte accessoires en apparaten voor particulieren langere tijd, zonder tussentijds opladen, van voldoende stroom te kunnen voorzien. Die hoge energiedichtheid is ook heel efficiënt voor grotere, meer industriële systemen die gebaseerd zijn op een lithium accubank. Denk ook aan bijvoorbeeld een thuisaccu als opslagaccu in een ESS.
Maar er zijn nog veel meer voordelen van de lithium accu.
Ze hebben een zeer geringe zelfontlading. Dat is gunstig voor de frequentie van bijladen én bij het eventueel langdurig opslaan van de accu. Ze hebben een hoog opslagvermogen. Ze hebben bovendien een korte oplaadtijd – hetgeen vaak dagelijks goed uitkomt. De lithium accu is ook zeer geschikt voor cyclische toepassingen. En een deel van dit type accu is eveneens goed in staat tot het leveren van een hoog piekvermogen.
Daarnaast zijn lithium batterijen niet gevoelig voor wat men noemt het geheugeneffect. Dat houdt in dat de lithium accu vóór het laden niet eerst volledig ontladen hoeft om de maximale capaciteit te kunnen benutten. Diep ontladen is echter wel degelijk prima mogelijk. Een ander voordeel van lithium accu’s is dat ze geen giftige stoffen bevatten zoals cadmium of kwik. Ze hebben ook een lage interne weerstand. Presteren óók bij lagere temperaturen goed. En gaan, tot slot, met al deze eigenschappen ook behoorlijk lang mee.
Nadelen
De lithium accu is wel wat duurder. Maar ten opzichte van de voordelen is dat al gauw zijn prijs waard. Een groter nadeel is dat dit type batterij niet te warm mag worden, er een potentiële kans is op ontbranding (weliswaar heel klein, zeker bij de nieuwste lithium accu's) én dat deze niet (zomaar) te blussen is met water.
Kortom, de lithium accu:
De voordelen van een lithium accu in het algemeen hebben we zojuist opgesomd. Die gelden voor zowel de Lithium-ion variant als de LiFePO4 variant. De laatste (vaak afgekort tot LFP) heeft zelfs nog aanvullende voordelen. Welke voordelen heeft de LiFePO4 (LFP) accu? En wat zijn daarmee de verschillen in vergelijking tot de Lithium-ion? Lees het hier.
De reeks toepassingen van lithium accu’s (Li-ion of LiFePO4) is haast eindeloos. En die reeks wordt alsmaar groter. Van klein accuutje in de smartphone tot grote opslagaccu, en van laptopbatterij tot aandrijving voor de elektrische auto-accu. Consumentenelektronica en -devices, de elektrische fiets natuurlijk, autonome energiesystemen zoals off-grid en solar met een opslagaccu, maritieme toepassingen, elektrisch gereedschap en noodstroomsystemen: lithium accu’s zijn onmisbaar voor vele soorten machines, apparaten en gebruikers.
Schaft u een Li-ion accu aan als accessoire accu ofwel tweede accu, service accu of opslagaccu? Voor bijvoorbeeld een off-gridsysteem? Naast prijs-kwaliteit, merk en voltage zijn dan de volgende zaken van belang bij het bepalen welke accu u moet hebben. Het gaat daarbij met name om 1) de afmetingen en zeker ook 2) de benodigde (buffer)capaciteit.
Wat betreft 1) de afmetingen: het spreekt voor zich dat de accu moet passen waar die moet staan of waarin deze zich gaat bevinden. Is er voldoende ruimte voor het formaat van de accu, eventueel ook als onderdeel van een accubank, in een daarvoor gemaakte accubak?
En punt 2) is voor elke accessoire accu eigenlijk het belangrijkste: besef dat de accu de buffer is in uw systeem. Er gaat continu stroom in, stroom uit, waarbij de mogelijkheid tot (solar) laden ten opzichte van het actuele verbruik dus altijd goed in balans moet zijn.
Kies daarom een accu met een capaciteit die voldoende buffer garandeert. Stel daarbij de vraag: hoe lang wilt u dat het systeem blijft draaien op alléén de accu zonder dat deze tussendoor wordt bijgeladen? Dáár gaat het bij een off-gridsysteem om, aangezien zonnepanelen natuurlijk nooit onafgebroken dienst kunnen doen.
Letterlijk uitrekenen
Een nieuwe lithium accu kopen, als accessoire accu? Kijk dan altijd eerst naar het te verwachten verbruik van de apparaten en toepassingen binnen het systeem. Dat is het vertrekpunt (!). Ga daarbij letterlijk rekenen door alle verbruikers op een rij te zetten. Kijk daarbij naar het wattage per verbruiker én naar hoe lang u die verbruiker zoal nodig hebt.
Lijst opstellen van verbruikers en wattages
Stel, u hebt een ESS. Met aangesloten apparaten zoals een koelkast, televisie en koffiezetapparaat. Draait de koelkast van 100 watt zo’n 8 uur per dag? Dan is daarvoor dagelijks 800 watt nodig. Staat het koffiezetapparaat van 1000 watt in totaal 20 minuten per dag aan? Dan verbruikt dat in totaal zo’n 200 watt per dag. En zo hetzelfde met de tv en alle andere toepassingen die draaien op de stroom van de opslagaccu. Maak hiervan een lijst en houd daarbij ook rekening met piekvermogen. Tel alle wattages bij elkaar op. Zo weet u wat het opslagaccu-systeem zo ongeveer zal verbruiken gedurende een dag.
Stelregel: reken met 50 procent accubuffer
Bepaal hoe lang u het totaal benodigde vermogen nodig hebt zónder de accu tussentijds te hoeven bijladen. Vervolgens is het de vraag: welke accucapaciteit hoort daarbij?
De stelregel is: reken met 50 procent buffer. Een voorbeeld. Stel, u verbruikt 1500 watt op een dag. En u wilt deze benodigde stroom tevens een (hele) dag vanuit de accu geleverd krijgen zónder tussentijds bijladen (zonneladen). Vanwege de gewenste buffer van 50 procent is er dan een accu nodig met een totale capaciteit van het dubbele: 3000 watt. Bij een 12 volt accu gaat het dan om een accucapaciteit van 250Ah (want 250Ah x 12V = 3000 watt).
Een dag, twee dagen of bijvoorbeeld een avond?
Wilt u niet één dag, maar twee dagen onafhankelijk van bijladen met nieuwe zonne-energie uw systeem draaiende houden? Doe dan de benodigde accucapaciteit keer twee (maakt in dit geval 500Ah). Is ‘slechts’ een ruime middag en avond gebruikmaken van de accu zonder bijladen voldoende? Doe dan de benodigde accucapaciteit keer ongeveer een derde: 250Ah x 0,33 = ongeveer 80Ah. Tot slot: kies pas op het allerlaatst de omvormer die hierbij past.
Bereken de benodigde dagelijkse energie in het off-gridsysteem met een ruime marge. Energie in een off-grid is namelijk altijd sneller op dan verwacht. Onverwacht visite en blijft de koelkast langer aanstaan? Toch langer tv kijken dan gedacht? Blijkt de grote tentlamp sneller leeg te gaan dan verwacht? Dat vraagt allemaal om extra vermogen. Bovendien: zijn er eenmaal meerdere stopcontacten voorhanden? Dan blijken ineens ook de stekkers van meerdere niet-verwachte apparaten (zoals die van de kinderen?) er zo ingestoken...
Laders die geschikt zijn voor lithium accu’s kunnen (normaliter) niet zomaar worden gebruikt voor andere type accu’s zoals de loodzuur, Gel of Calcium accu’s. Kijk dus altijd goed of de lader geschikt is voor lithium en zo ja, of het (alleen) de Lithium-ion variant betreft en/of (alleen) de LiFePO4 variant.
Processor gestuurd laadstappenplan
Goede laders voor lithium accu’s zijn geautomatiseerde onderhoudsladers, met een processor gestuurd laadstappenplan. Deze zorgen voor optimale prestaties en een optimale levensduur. Dit doen ze onder andere door met beleid te druppelladen. Accu-analyse, temperatuurcompensatie, diagnose en laad-, capaciteit- en cellenherstel en laagspanningsbeveiliging zijn voorbeelden van geavanceerde lithium acculaadfuncties. Verder is het voor de levensduur van een lithium accu beter om de batterij net niet helemaal vol te laden. Onderhoudsladers zullen bij een laadstatus vanaf ongeveer 80 procent overgaan tot druppelladen.
Bescherming tegen overladen
Hoe moderner de lithium accu hoe beter bestand deze zal zijn tegen overladen. Ingebouwde accubeheersystemen zullen het laadproces beëindigen nadat de accu vol is. Dit onderbreekt het stroomcircuit en voorkomt overbelasting en kans op oververhitting.
Wel of géén geïntegreerd BMS?
Een andere opmerking over het laden van lithium accu’s betreft het verschil tussen bijvoorbeeld de SuperPack accu’s van Victron en de Smart accu’s van dat merk.
De SuperPack is wat betreft het laden eigenlijk te behandelen als een gewone AGM accu. Dit type batterij heeft immers een geïntegreerd BMS. Dat BMS heeft meerdere laadbeheerfuncties, maar wezenlijk is dat het de accu afsluit van de lader bij hetzij een te hoge lading hetzij een te laag laadvoltage. Dat zorgt voor zorgeloos veilig opladen.
De Victron Smart accu’s hebben echter géén geïntegreerd BMS. Die moet er dus nog apart bij, met het oog op veilig laden. Naast een losse BMS zijn er daarbij ook twee beveiligingsrelais nodig. Namelijk één om de lader te kunnen afsluiten en één om de verbruiker te kunnen afsluiten, indien dat ter bescherming van de accu nodig is.
Lithium accu celspanningen
De nominale spanning van een lithium-ion cel is ongeveer 3,6 / 3,7V/cel. Bij een LFP accu is de nominale spanning ongeveer 3,2V/cel. Bij een 12V accu is sprake van vier in serie geschakelde cellen, waarmee de bijbehorende specificaties ongeveer 14,4V (Li-ion) of 12,8V (LiFePO4 / LFP) zullen aanduiden.
Capaciteitsverlies?
Houd er rekening mee dat een lithium accu naarmate de tijd vordert altijd iets van zijn maximale spanning zal blijven verliezen. Zo kent iedereen wel het fenomeen dat een lithium batterij van de mobiele telefoon of van de laptop gaandeweg achteruitgaat.
Niet alleen het acculaden zelf, maar zeker ook het onderhoudsladen van de lithium accu is van belang, om de prestaties zo lang mogelijk optimaal te houden.
Bij een onderhoudslader volgt na het laden een geautomatiseerd meerstaps proces van nauwkeurig druppelladen. Dit gebeurt meestal in combinatie met het meten van temperatuur, de laadspanning en de laadstroom. Overigens neemt deze laatste fase van druppelladen en monitoren nog de meeste tijd in beslag.
Lithium-ion accu’s hebben slechts een heel geringe zelfontlading. Dat maakt ook het langdurig opslaan van dit type batterij eenvoudiger. Lithium batterijen springen in sterk ontladen toestand bovendien vaak automatisch in de rustmodus. Dat beveiligt de cellen tegen volledige ontlading. Veel lithium accu’s beschikken daartoe ook over een batterijmanagementsysteem die de spanningen van de cellen automatisch bewaakt.
Het beste halfvol geladen opslaan
In dat kader is het ook niet nodig om vóór de opslag de lithium accu eerst volledig op te laden (in tegenstelling tot loodzuurbatterijen). Het is zelfs nog beter om de lithium accu niet helemaal volgeladen op te bergen, omdat dat de cellen – onnodig – extra zal belasten. Beter is het om de Lithium-ion (of LFP) accu ongeveer voor de helft opgeladen op te bergen.
Lithium accu brandveilig opslaan
Bij niet-gebruik de lithium accu langdurig bewaren? Behalve het behoud van de kwaliteit bestaat er dan ook potentieel brandgevaar (ook al is die kans heel klein, zeker bij de modernere lithium batterijen). Dat komt onder andere doordat lithium relatief snel reageert op blootstelling aan vocht en aan hoge temperaturen. Het risico op kortsluiting neemt verder toe als de accu(cellen) na bijvoorbeeld een val beschadigd is of zijn geraakt. Bereiken de cellen een interne temperatuur van ongeveer 70 graden Celsius? Dan is er kans op een zogeheten thermal runaway: een lastig te blussen brand.
Zowel brandgevaar beteugelen als óók de levensduur van de lithium batterij bij opslag niet verminderen? Berg de accu dan koel op bij een temperatuur van ongeveer 10 graden (met een afwijking naar beneden of boven van zo’n 5 graden). Vermijd direct zonlicht. Zorg ook voor een droge opslagruimte waar vocht geen kans maakt. Bewaar de lithium accu los en haal, indien van toepassing, deze dus eerst uit het elektrische apparaat. Ook beschadigingen aan het apparaat kunnen invloed hebben op ongewenste chemische reacties. Bescherm de lithium batterij tegen vallen en beschadiging, zoals via een stabiele opslagplek en/of accuhoes, om kortsluiting te voorkomen. Tot slot: ondanks een zeer geringe zelfontlading is het nog altijd verstandig om de accu met enige regelmaat bij te laden. Zoals met een goede onderhoudslader. Zo blijft de accu ook na langdurige opslag uitstekend bruikbaar en gezond.
Na het einde van de levenscyclus van de lithium accu zijn er meerdere mogelijkheden om dit type loodzuurbatterij veilig en milieuvriendelijk af te voeren. Lees daarvoor de tips op Afvalscheidsingswijzer.nl.
Stibat
Goed te weten: bij aankoop van uw nieuwe lithium accu op Acculaders.nl vanuit Nederland, zowel particulier als zakelijk, zijn de aangiften en afdrachten bij het Nederlandse Stibat al gedaan. Dat gebeurt namelijk via de leverende partijen waar Acculaders.nl inkoopt. Dit geldt voor de verkoop van alle accu's, evenals de producten met daarin een interne accu.
Voor het opladen van een Li-ion loodaccu verwijzen we graag naar onze betaalbare, goede lithium acculaders. Van merken zoals CTEK, Optimate, Victron, Noco Genius, Telwin, GYS en Mastervolt en Tecmate. Voor elk regulier voltage, gewenste aantal ampère-uur (Ah) en elke toepassing hebben we de juiste lithium-ion lader.
Waar het best een Lithium-ion (Li-ion) accu kopen? Acculaders.nl heeft een ruim aanbod aan Li-ion accu’s. Bekende accumerken die wij verkopen zijn Victron, Mastervolt, MG, Hoppecke, Optima, Yanec, Einhell en vele andere. We verkopen lithium accu's voor vele soorten toepassingen: natuurlijk voor de auto, motor en scooter maar bijvoorbeeld ook voor gereedschap. Onze prijzen zijn absoluut concurrerend en onze service kenmerkt zich door snelheid, betrouwbaarheid, goede informatie en makkelijk contacteerbare specialisten. Zie overigens ook onze uitstekende reviews.
€49,95 €44,95
€64,95
€801,95 €799,95
€1.799,95
€1.799,95
€3.874,95
€4.289,95
€5.039,95
€6.759,95
€6.829,95
€6.829,95
Acculaders.nl
Wij worden door klanten beoordeeld met een 9,5 van 10 gebaseerd op reviews.