Een startaccu is gemaakt om een verbrandingsmotor te starten; veelal die van een auto, motor, vrachtwagen, boot of ander voertuig of (kleiner) vaartuig. Het kan hiervoor kortstondig de benodigde hoge stroomsterkte leveren. Kortstondig wil in dit geval zeggen: tot enkele seconden. Het beschikbare hoge ampèrage drukken we uit in CCA.
CCA is de afkorting van Cold Cranking Amps, het ampèrage dat de accu gedurende dertig seconden levert bij 0 graden Fahrenheit.
Na het leveren van de piekstroom moet de startaccu in korte tijd weer herstellen, en in opgeladen toestand raken; klaar voor de volgende start.
Spreken we over de accu van bijvoorbeeld een auto? Dan gaat het normaliter om een startaccu.
De startaccu is gemaakt om direct een hoge startstroom aan de verbrandingsmotor te kunnen leveren, waaronder bij lagere temperaturen. Daarvoor heeft deze loodzuuraccu in verhouding veel en dunne loodplaten, en een groot oppervlak. Juist dunnere platen met méér reactieoppervlakte kunnen namelijk meer stroom afleveren. Dit maakt het mogelijk om veelvuldig in korte tijd sterk te ontladen (met maximaal zo’n 20 procent, tot een restcapaciteit van zo’n 80 procent) én snel weer krachtig op te laden. Dit laatste gebeurt weer vanaf direct na het starten, tijdens het rijden zelf, of beter gezegd al vanaf het stationair draaien van de motor. De motor drijft namelijk de dynamo aan, die weer nieuwe elektrische energie aflevert.
Zie ook: Laders voor de startaccu
Voor een lange levensduur van de startaccu is onderhoud erg van belang, juist bij dit goedkopere, kwetsbaarder type accu met dunne loodplaten. Gebruik daarom een goede acculader of druppellader, ook voor de startaccu. We hebben laders voor zowel de kleinere startaccu's (zoals van scooter of motor) als de grotere startaccu's (zoals voor auto, bestelbus of vrachtwagen). Voor 12V, maar ook voor 6V en 24V accu's. Vind hier onze startaccu opladers.
De capaciteit van de startaccu kan relatief snel achteruitgaan. Door het veelvuldige, krachtige laden en ontladen kan namelijk een harde, niet-geleidende laag op de elektroden ontstaan: sulfatering. Dat is waarom deze accu's niet verder zullen ontladen dan tot aan 80 procent overgebleven capaciteit; anders zou het elektrolyt (het accuzuur) te zuur worden, hetgeen leidt tot een ongewenste versnelling van de genoemde sulfatering.
Dunnere versus dikkere accuplaten
Daarbij zijn de dunnere platen kwetsbaarder dan de dikkere loodplaten die zich in andere typen accu’s bevinden, zoals in de semi-tractie accu. Semi-tractie accu’s, ook wel deep cycle accu’s genoemd, kunnen met hun stevigere platen gemakkelijk langere tijd met 50 procent of zelfs méér worden ontladen, zonder dat er direct schade aan de batterij en cellen optreedt.
Kortom, het is goed te weten dat een startaccu niet geschikt is om langdurig stroom te leveren. Een semi-tractie accu kan dat juist wel. Een semi-tractie accu is gemaakt voor een langdurige, constante energieafgifte, zoals voor het laden van mobiele huishoudapparaten, een caravan mover, scootmobiel en overige apparaten die langere tijd stroom behoeven. De startaccu daarentegen levert een hoge CCA voor het kunnen starten van uw voertuig.
Bekijk ook: startaccu voor de auto, startaccu voor de motor en startaccu voor de brommer.
Acculaders.nl
Wij worden door klanten beoordeeld met een 9,5 van 10 gebaseerd op 4841 reviews.