Acculaden: informatie en werkwijze
Acculaden is het opladen van de batterij(en) van elektrische apparaten, machines, elektronica, voertuigen en vaartuigen. Voor tips, advies, aandachtspunten en overige opmerkingen die helpen om dit snel, efficiënt en veilig te doen, lees je dit artikel.
INHOUD
- Het laden van welk type accu?
- Wanneer is acculaden nodig?
- Acculaden: om op te laden of om de accu te onderhouden?
- Acculaden op een veilige manier
- Om goed te kunnen acculaden biedt Acculaders.nl het volgende
- Acculaden en algemene tips voor veiligheid
- Hoe sluit je de acculader aan?
- Temperatuur: acculaden bij kou en hitte
- Acculaden zonder stroom
- Meerdere accu’s tegelijk laden
- Acculaden op zonne-energie
- Diverse tips, advies en aandachtspunten voor bij het acculaden
De informatie op deze pagina gaat voornamelijk over acculaden van voertuigen, vaartuigen en onder andere industriële machines. Acculaden van consumentenelektronica is eenvoudiger van aard: vind de juiste lader en connector, en dan resteert alleen nog het tijdig inpluggen. Vóór het apparaat – zoals laptop of smartphone – leeg is geraakt. Voor meer info over het opladen van elektrische auto’s verwijzen we je naar EVPartner.nl.
Het laden van welk type accu?
Wat kun je acculaden? Zoveel soorten apparaten, voertuigen, machines en vaartuigen, zoveel soorten accu’s. En ook binnen elk type accu zijn er enorme verschillen, vooral in voltage en ampèrage / capaciteit.
Het begint al bij de verschillende soorten elektrische aandrijvingen, voor oneindig veel toepassingen, die allemaal een batterij hebben die je regelmatig moet acculaden. Een e-bike. Een auto, motor, scooter. Een schrobmachine. Een scootmobiel. Een smartphone. Een klein motorbootje. Een enorm zeeschip. Consumentenelektronica. Enzovoort. Op Acculaders.nl zou je hier eens kunnen kijken wat je allemaal kunt acculaden!
Terug naar het type accu die je kunt laden. Een opsomming:
- Loodaccu’s
- NAT
- MF (onderhoudsvrij)
- Ca/Ca (Calcium)
- AGM
- GEL
- Lithium
- Lithium-ijzer-fosfaat (LiFePO4)
- Lithium-Ion
- Overige soorten accu’s zoals
- EFB
- Nikkel-cadmium
- Nikkel-metaalhydride
- Nikkel-waterstof
- Natrium-zwavel
De categorie loodaccu’s is ook te onderscheiden in:
- de startaccu
- de stationaire (of semi-tractie-)accu
- de (vol)tractie-accu
Let op: zet een acculader alleen in voor het type accu waarvoor deze daadwerkelijk bestemd is. Dit is al helemaal van belang bij het acculaden van lithium batterijen. Sterker nog, ook het onderscheid tussen de subtypes lithium (LiFePo4, LiFe, Li-iron en LFP) is van belang, vooral ook uit oogpunt van veiligheid. De betere laders herkennen automatisch het type batterij en zullen alleen laden bij een ‘match’. In het andere geval zul je er zelf op moeten letten.
Lees voor meer toelichting ons uitgebreid overzicht met uitleg per type accu.
Wanneer is acculaden nodig?
Acculaden is nodig als de batterij (te) leeg raakt of al helemaal leeg is. In het laatste geval kan het al wel eens te laat zijn. Het opladen van de accu zal dan niet meer werken. Mogelijk biedt een herstelfunctie zoals Recovery van een acculader dan nog een oplossing. Zo niet, dan is een nieuwe accu kopen hetgeen gebeuren moet. Maar juist om dit te voorkomen, is er een betere, proactieve vorm van acculaden: druppelladen. Hiermee zorg je voor goed onderhoud door de batterij, kort gezegd, druppelsgewijs en daarmee tijdig bij te laden.
Wanneer is acculaden nodig?
- Om een (ten dele) leeg geraakte accu weer vol te laden
- Om proactief een accu volgeladen te houden, voor een lange levensduur
Een accu die in gebruik is, zal natuurlijk ontladen. De energie uit de accu is dan gebruikt voor de voeding – en daarmee werking – van de machine, het apparaat, voertuig of vaartuig. Om dit proces te kunnen herhalen, is acculaden in enige vorm noodzakelijk.
Oorzaken van een lege accu
Het gebruik van een accu is een oorzaak van het leeg raken ervan. Dat is simpel. Maar er zijn meer oorzaken waarom een accu leeg raakt en acculaden daarom nodig is. Zoals slijtage en ouderdom. Hou ouder de accu, hoe minder goed deze zal gaan werken en ook hoe sneller deze zal ontladen. Juist daarom is onderhoudsladen overigens ook zo belangrijk. Temeer omdat er meer redenen zijn waarom de accu sterker ontlaadt dan je zou willen of verwachten. Te lang de lichten aan laten staan, zonder dat de motor draait, is een klassieker. Iets minder bekend is het fenomeen van lekspanning. Enige vorm van lekspanning in een voertuig is normaal. Dit zal maximaal zo’n 0,03A mogen zijn. Merk je dat acculaden sneller nodig is dan verwacht, controleer dan ook eens op deze factor.
Stilstaan is achteruitgaan
Acculaden is ook noodzakelijk als de batterij te lang niet in gebruik is geweest. Zoals bij een accu van een motor of auto die lange tijd stilstaat. De accu verliest over tijd namelijk altijd een deel van zijn lading. Ook hier komt weer het belang van een onderhoudslader om de hoek kijken. Deze druppelt ook bij stilstand, geautomatiseerd en beveiligd, continu een beetje lading bij. Houd verder ook rekening met het gevolg van korte ritten voor de laadstatus van de accu. Pas bij langere ritten heeft de dynamo namelijk voldoende tijd om de accu bij te laden. Komen chauffeur en voertuig hier onvoldoende aan toe, dan is tussentijds acculaden – met een acculader – gewenst.
Voorkomen van te diep ontladen
Dan is er ook nog het gevolg van kou en hitte. Bij zeer lage temperaturen ontlaadt de accu sneller. Bij hoge temperaturen presteert de batterij beter, maar dit gaat dan wel ten koste van de levensduur. Kortom, een goede, preventieve verzorging ervan is altijd een grote pré. Zorg er in elk geval voor dat de accu niet te diep ontlaadt. Bij een tractie-accu is méér dan 80 procent ontladen zeker niet aan te raden. Daarom is het ook goed om niet alleen tijdig te acculaden, maar je er ook bewust van te zijn van de redenen waarom dit gebeuren moet.
Acculaden: om op te laden of om de accu te onderhouden?
Acculaden van consumentenelektronica
Bij het bekende type lithium oplader zoals die voor smartphone, laptop en e-bike, is ‘onderhoudsladen’ om de accu proactief in goede conditie te houden, niet het doel. Echter, de batterij van de desbetreffende toepassing moet natuurlijk wel zo lang mogelijk in goede staat blijven. Bij het acculaden van de batterijen van consumentenelektronica, elektrische fiets en dergelijke kan de lader sowieso aangesloten blijven nadat de accu weer vol is.
Acculaden met een lineaire acculader
Ze zijn in de wereld van acculaden de minst voorkomende soort: de lineaire acculaders. Deze laden recht-toe-recht-aan, maar controleren niet of, laat staan wanneer de accu volgeladen is. Tenzij je zelf tijdig en handmatig ingrijpt, gaat het oplaadproces dan door, terwijl dit niet meer nodig is. Dit is nadelig voor de batterij en de levensduur ervan. Acculaden moet daarom op zijn minst gebeuren met een automatische stopfunctie. Nog veel beter zijn de geautomatiseerde onderhoudsladers die onder andere óók de snelheid van het laadproces instellen op de actuele laadstatus.
Noot: lineair acculaden heeft in sommige situaties een belangrijk voordeel. Dat heeft te maken met het feit dat een lineaire acculader altijd spanning geeft. Soms is het namelijk nodig om een zeer diep ontladen accu éérst op hogere spanning te brengen. Pas daarna kan bijvoorbeeld een lader met reconditioneringsfunctie de accu herkennen – en zijn werk doen.
Acculaden met een onderhoudslader
Acculaden doe je verder vooral om de staat van de accu in optimale conditie te houden. Dat betekent natuurlijk ten eerste dat die accu voldoende geladen moet zijn. Anders heb je niets aan de accu, die immers het apparaat, voertuig, vaartuig, de elektronica of machine ‘aan de gang’ moet houden. Maar het in optimale conditie houden van de batterij betekent óók dat onderhoudsladen an sich een vereiste is. Kort gezegd: acculaden met beleid!
Daarvoor zorgt een druppellader. Daarmee kun je onderhoudsladen zonder het proces van acculaden zelf in de gaten te hoeven houden. De lader kun je daarom ook ongezien aan de batterij verbonden laten. Een druppellader schakelt de laadsnelheid en laadspanning tijdig omlaag, aangezien zo’n lader er vooral is om gaat zelfontlading van de accu tegen te gaan. Dit volgeladen houden verlengt de levensduur van de accu aanzienlijk, zeker bij langdurig niet-gebruik en zeker in de winter.
Meer weten? Lees Onderhoudsladen en bijbehorende druppelladers.
TIP
Lees de gebruiksaanwijzing van de accu!
Het ligt voor de hand, maar het wordt daarom wel eens vergeten: lees altijd de gebruiksaanwijzing van de fabrikant van de accu even goed door. Daarin staat vanzelfsprekend precies hoe je de accu het beste kunt – of moet – opladen!
Acculaden op een veilige manier
Acculaden wil én moet je vooral ook veilig kunnen doen. Daarom zijn de meeste acculaders van tegenwoordig dusdanig geavanceerd dat ze voorzien zijn van goede bescherming. Zoals tegen kortsluiting, ompoling en ontploffing. Daarnaast zijn er basismaatregelen die je zelf in acht moet nemen, om te acculaden op een veilige manier.
Veilig acculaden doe je zo
Of het nou gaat om een auto, motor, boot, e-bike of andere toepassing, zoals een machine. Natuurlijk zijn er verschillen tussen de soorten apparaten, accu’s en de omvang daarvan. Maar in de basis gelden er dezelfde veiligheidsregels.
Zorg voor goede ventilatie, zeker bij een auto. Zowel van een natte accu als een gesloten accu kan damp afkomen. Deze inademen is zeer ongezond. Bovendien is deze damp vatbaar voor ontvlamming. Daarover gesproken: houd vuur en vonken vanzelfsprekend op afstand!
Zorg verder bij het laden van een natte accu dat de doppen losgemaakt zijn. Hiermee kan de interne druk ontsnappen. Dit voorkomt (mogelijke) ontploffing van de accu.
Besef eveneens dat ook een gesloten accu zou kunnen ontploffen, namelijk bij overladen. Echter, deze waarschuwing geldt vooral bij de lineaire laders, en dan specifiek bij de exemplaren zonder ingebouwde timer / stop. Deze zullen ook aan het einde van het laadproces altijd nog wat door blijven laden, weliswaar op een lagere snelheid. Zet je het proces dan niet handmatig stop dan komt de accu bol te staan. Een gevaarlijke fase...
Met de geautomatiseerde laders van tegenwoordig, voorzien van processor, gebeurt het acculaden veel veiliger. Dit zijn druppelladers, gemiddeld wat duurder, maar met vaak ook veel overige, moderne en handige functies. Sluit deze aan en je hebt in principe geen omkijken naar het acculaden. Zo zal bij dit type lader géén sprake zijn van overladen.
Acculaden van een lithium batterij – bij een auto of fiets
Het laden van een lithium accu op een veilige manier? Zoals de Li-ion batterij van een e-bike of een lithium batterij van een traditionele auto? Daarvoor gelden er weer andere regels.
Ga bij een auto met traditionele lithium batterij níet acculaden bij een temperatuur onder het vriespunt. Dat maakt de batterij stuk. Om dit tegen te gaan hebben veel auto-acculaders voor lithium accu’s een ingebouwde temperatuurcontrole.
Bij een fietslader voor lithium geldt de tip om deze bij 0 graden Celsius mee naar binnen te nemen, om zo te kunnen acculaden op kamertemperatuur. Voor acculaden van een e-bike kan het ook te heet zijn. Daarbij moet het echter echt gaan om 40, 50 graden Celsius. Onder normale temperaturen, ook al is het erg warm, is het acculaden van de fiets geen probleem.
Acculaden van een elektrische auto: ingebouwde veiligheid
Noot: veilig acculaden van de lithium batterij van een elektrische auto is weer een heel ander verhaal. Neem alleen al het feit dat deze accu’s automatisch worden verwarmd. Het ‘acculaden’ hiervan gebeurt natuurlijk met een EV laadstation en dat is onderdeel van een heel ander proces.
Beschermen van elektronica aan boord
Veilig acculaden is vanzelfsprekend het belangrijkst in de context van veiligheid voor de gebruiker. Maar ook in de zin van het beschermen van voertuigelektronica is ‘veiligheid’ bij het acculaden natuurlijk een groot pluspunt. Bij veel laders is elektronicabescherming standaard ingebouwd. Sommige laders hebben hiervoor zelfs aanvullende instelmogelijkheden, zoals voor professioneel gebruik.
Om goed te kunnen acculaden biedt Acculaders.nl het volgende
- Kwalitatief uitstekende merken acculaders en onderhoudsladers
- Uitleg bij elk product: welke mogelijkheden heeft de lader precies en hoe werkt het? Deze beschrijvingen zijn vaak een gemakkelijke, overzichtelijke samenvatting van de uitgebreide handleiding. Vanzelfsprekend leveren we deze laatste ook mee.
- Een zo goed als volledig pakket aan acculaders. Voor elke gebruiker en elke situatie is via Acculaders.nl acculaden optimaal mogelijk. Groot aanbod, grote keus.
Acculaden en algemene tips voor veiligheid
Bij het acculaden gelden er meerdere algemene regels. Deze regels weten en situaties herkennen, voorkomt beschadigingen, extra kostenposten en nog belangrijker, letsel aan de gebruiker of omstanders. Let daarom ook op het volgende.
- Is of lijkt de (lithium) accu kapot? Is dit fysiek al waar te nemen? Ga dan niet acculaden. Maar bekijk of de accu nog te repareren valt. Dit voorkomt zeker brandgevaar.
- Sluit de acculader veilig aan. Sluit eerst de lader aan op de accu. Stop pas daarna de stekker van de acculader in het stopcontact. Dat voorkomt eventuele vonkvorming en dat laatste kan brand of ontploffing veroorzaken. Al hebben veel laders hiertegen automatische bescherming. Meer hierover lees je bij Veilig aansluiten acculader.
- Kies en koop een acculader van goede kwaliteit, dus van een goed merk. Té goedkoop is niet goed, ook niet als het gaat om veilig acculaden.
- Check (!): is de lader daadwerkelijk geschikt voor het laden van het betreffende type accu? Zelfs het subtype lithium is hierbij van belang.
- Controleer op zijn minst: corresponderen de voltages van de lader en de accu?
- Let op de juiste stekker. Ook al past deze, dat zegt nog niet altijd alles. Controleer de productinformatie.
- Let op de juiste bekabeling. Is de kabel niet bij de nieuwe acculader inbegrepen? Wees dan zorgvuldig bij het kopen van een los exemplaar. Let bijvoorbeeld op de dikte, want te dunne kabels zorgen voor oververhitting, zeker bij zwaardere laders.
Meer informatie? Lees ons artikel over Veilig acculaden.
Hoe sluit je de acculader aan?
Bij de meeste, eenvoudige opladers spreekt het voor zich hoe je de acculader aansluit. Stekker in het stopcontact, plug in het apparaat, en het acculaden kan beginnen. Maar bij acculaden van een groter voertuig zoals bijvoorbeeld een auto, vrachtwagen of camper, is het nodig om te weten hoe de je lader goed aansluit. Dat gebeurt in deze volgorde.
- Kies een veilige plek, goed geventileerd
- Zorg dat de auto of motor niet per ongeluk kan starten
- Koppel de lader, terwijl deze nog uit staat, aan de accu
- Bevestig eerst de rode accuklem
- Bevestig daarna de zwarte accuklem
- Sluit de acculader aan op voeding
- Schakel de acculader in: Power on
- Kies de instellingen zoals voltage en ampèrage
- Zet via 'start' het acculaden in werking
- Controleer of de acculader naar behoren werkt, ook tussentijds
- Laat de onderhoudslader (gerust) aangesloten zolang als nodig is
- Klaar? Zet eerst de acculader uit, koppel daarna pas weer los
Een uitgebreidere toelichting hierop lees je bij: Acculader aansluiten, hoe doe je dat?
Temperatuur: acculaden bij kou en hitte
Om veilig en efficiënt te kunnen acculaden, is de temperatuur een factor om rekening mee te houden. Te heet of te koud: het is vanaf een bepaalde grens van grote invloed.
Ten eerste is er kou – of extreme kou. Dan gaat het om de temperatuur buiten. Welke invloed heeft dit? Hoe kun of moet je er bij het acculaden rekening mee houden?
Sommige acculaders zijn extra goed uitgerust om lader en accu te beschermen tegen kou. Deze hebben dan een functie genaamd COLD of iets soortgelijks. Ze passen bij (te) lage temperaturen het automatische laadprogramma zodanig aan dat het de kwaliteit en de levensduur van de batterij ten goede komt. Zeker bij acculaders voor lithium accu’s (dan hebben we het niet over elektrische auto’s) kan acculaden bij temperaturen onder nul de accu onherstelbare schade toebrengen. Daarom is een beschermingsfunctie hiertegen (temperatuurcontrole) zeker bi dit type acculaders te vinden.
Ten tweede is er hitte. Dan gaat het om zowel externe temperatuur als de interne temperatuur van de lader. Een ingebouwde thermische beveiliging is hiervoor een goede oplossing.
Acculaden met thermische beveiliging bieden automatische bescherming bij oververhitting. Deze functie meet de temperatuur van de transformator. Kan de lader de warmte – hitte – niet kwijt? Zodra de thermostaat dit meet, stopt de lader; tijdelijk en zo lang als moet. Zodra de temperatuur gedaald is en het weer kan, treedt het laadproces dan weer in werking. Laders met een geïntegreerde temperatuursensor zijn oververhitting van de interne elektronica dus vóór. Sommige professionele acculaders hebben zelfs meerdere temperatuursensoren, ook voor de omgevingstemperatuur.
De accu laden zonder last van overige weersinvloeden
Naast bescherming tegen ver bovengemiddelde warmte en kou, zijn er ook veel acculaders die extra beschermd zijn tegen overige invloeden van buiten. Bij de fabricage ervan is extra aandacht besteed aan de behuizing en zowel externe als interne robuustheid. Dit zorgt voor sterke IP-waarden: de mate van isolatie en bescherming tegen vocht, stof, zand en vuil. Zo zijn veel van de laders expliciet spatwater- en stofdicht (IP65). Of bijvoorbeeld ‘weerbestendig’ IP54, waarmee de lader bij normaal weer prima buiten te gebruiken is.
Schokbestendig
De constructie en behuizing kunnen ook schokbestendig zijn. Dan gaat het vooral over de constructie. Dit komt de aanrakingsveiligheid ten goede, ofwel, zonder dat je bang hoeft te zijn een elektrische schok te ontvangen. Daarnaast dragen bijvoorbeeld laders met een dubbele isolatie bij aan de levensduur van de boordelektronica.
Acculaden zonder stroom
Acculaden doe je met een acculader. En die laatste heeft doorgaans stroom uit het stopcontact. Maar je kunt ook laden zonder vaste, 230V netvoeding. Namelijk door het gebruik van zonnepanelen of door het gebruiken van een andere accu als bron.
Niet altijd is een vast stopcontact aanwezig. Bijvoorbeeld in een berging of opslagruimte waar de motor in staat. Of op een boot zonder walstroom in de buurt. Acculaden en onderhoudsladen is dan toch mogelijk, als volgt.
Mogelijkheden
Ten eerste is er altijd de (al dan niet theoretische) mogelijkheid om de accu uit het voertuig of vaartuig te halen, en mee te nemen naar een plek waar zich wél een stopcontact bevindt. Dit heeft echter wel nadelen, zoals alleen al het feit dat de boordapparatuur normaal gesproken zijn instellingen dan niet meer in het geheugen zal hebben. Daarvoor zijn er overigens ook weer andere oplossingen, zoals het gebruik van een Memory Saver. Een ander, groot nadeel is natuurlijk dat ‘het er even uithalen’ van de accu meestal geen optie is. Bovendien moet deze er na het acculaden dan ook weer in. Kortom, erg omslachtig.
Zonnestroom
Acculaden op zonne-energie is een meer voor de hand liggende oplossing. Bekijk daarvoor eens deze oplossingen: producten voor acculaden op zonnestroom.
Zo’n lader op zonne-energie is overigens ook handig en bruikbaar voor andere doeleinden, zoals voor het voeden van apparaten op de camping. Bovendien: dit vormt een duurzame oplossing voor het verkrijgen van stroom. Houd er wel rekening mee dat deze lang niet altijd even veel en even snel vermogen zal kunnen afleveren als via de vaste stroomvoorziening. Juist vanwege de beperkte capaciteit, mede afhankelijk van de zonuren en de precieze stand van het bijbehorende zonnepaneel, is acculaden met solar vooral geschikt voor onderhoudsladen. Ofwel bijladen. Lineair acculaden met zonne-energie zal zeker in Nederland niet (zomaar) lukken.
Acculaden vanuit een andere (12V) accu
Je kunt een (12V) accu ook opladen vanuit een andere (12V) accu. Daarvoor is wel een bijbehorende omvormer nodig. Zoals de Tecmate Optimate DC – DC. Uiteraard is hiervoor, behalve de extra omvormer, dus een goede bronaccu nodig. Deze moet bovendien zelf regelmatig worden opgeladen. De bronaccu moet ook voldoende capaciteit hebben voor de doelbatterij om deze voldoende te kunnen acculaden. Meer informatie hierover vind je bij: Acculaden zonder vaste stroom.
Meerdere accu’s tegelijk laden
Twee of meer accu’s gelijktijdig opladen en/of onderhouden, óók daarvoor zijn er meerdere oplossingen. Twee of meer batterijen parallel acculaden kan met laders die beschikken over twee of meer uitgangen voor de aansluitingen met de accu’s. Meestal moeten de voltages van de verschillende accu’s wel gelijk zijn. Het ampèrage kan vaak wel verschillen.
Tip: bekijk de mogelijkheden op de pagina Accu’s tegelijk opladen.
Acculaden op zonne-energie
Acculaden met zonne-energie. Er zitten voordelen en nadelen aan. De voordelen zijn duidelijk: gebruikmaken van duurzame energie, óók bij het acculaden! Zonder stopcontact, goed voor het klimaat, en uiteindelijk vaak goedkoper bovendien. De nadelen? Solar stroom is er niet altijd in voldoende capaciteit. De ins en outs hebben we uitvoerig beschreven op deze pagina’s:
- Solar acculaders
- Acculaden met zonnepaneel
- Of voor het aanleggen van een groter intern systeem: werkwijze voor het aansluiten van zonnepanelen.
Diverse tips, advies en aandachtspunten voor bij het acculaden
- Neem de veiligheidsmaatregelen in acht zoals beschreven op deze pagina
- Voorkom een te hoge of te lage laadspanning. De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan laadt de accu hierdoor mogelijk niet of niet goed. Echter, de meeste acculaders van goede merken detecteren zelf hoeveel laadspanning de accu op de verschillende momenten in het laadproces nodig heeft om optimaal op te laden.
- Controleer bij een natte accu regelmatig het vloeistofniveau. Door het acculaden met open doppen verdampt immers het elektrolyt. Vul dit tijdig aan. Het vloeibare accuzuur moet minimaal een centimeter boven de platen uitkomen. Dit voorkomt namelijk droogstand ervan, kromtrekken, het elkaar raken en daarmee kortsluiting.
- Te laat acculaden van een voertuig? Door te diepe ontlading kan de accu verzuren. Met zuurafzetting en een sterk verkorte levensduur tot gevolg.
- Te lang acculaden? Te sterke overbelading van een natte accu kan de vloeistof in de accu doen koken. Dit veroorzaakt uitdroging en daarmee blijvende accuschade.
- Let bij het kopen van een acculader op extra functies. Zoals desulfatie en herconditionering zoals voor herstel van accu’s met zuurafzetting.
- De duurdere acculaders helpen problemen zoals uitdroging, overbelasting en verzuring voorkomen. Acculaden met een lader van goede kwaliteit, verlengt absoluut de levensduur van de batterij. Dat verdient zich daarmee al gauw terug.
Updates: deze pagina plus lijst met advies voor acculaden kan op gezette tijden worden aangevuld.
Disclaimer
Ondanks een grote mate van zorgvuldigheid in het vervaardigen van de content op deze pagina, is Acculaders.nl niet aansprakelijk voor onverhoopte fouten, onvolledigheid of andere tekortkomingen van deze uitleg. Noch kan Acculaders.nl, zijnde wederverkoper en géén installateur, aansprakelijk worden gesteld voor enig foutief gebruik van de via ons gekochte producten en eventuele negatieve gevolgen daarvan. Lees altijd de gebruiksaanwijzing, ken de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en win bij twijfel altijd verder informatie in. Zie ook onze disclaimer: 4.b Content en aansprakelijkheid.