Laadkabel gaat niet uit de laadpaal
- Geplaatst op
De laadkabel of laadstekker zit vast in het laadstation. Wat te doen? De oplossing is meestal niet ver weg. Vind hier het antwoord.
Haast iedere EV rijder komt het bij het laden ooit wel een keer tegen: je laadkabel zit vast in het laadstation. Hoe krijg je de laadkabel weer uit de laadpaal?
Klaar met laden en... snel de weg weer op. Heel soms lukt dat echter even niet, omdat de laadkabel vast blijft zitten in het laadstation. Om deze eruit te krijgen, is negen van de tien keer het volgende de oplossing.
Wat is er aan de hand als de laadkabel vastzit in het laadstation?
Om te weten wat je moet doen, maken we eerst duidelijk hoe de aansluiting, kort gezegd, in elkaar zit. En hoe deze zich vergrendelt in het laadstation.
Naast de polen heeft de laadstekker ook meerdere kleine openingen – links, rechts, boven, onder. Een van deze uitsparingen zal dienst doen voor de vergrendeling van de stekker in de laadpaal. De vergrendelingscomponent van deze laatste is normaliter uitgevoerd met een soort palletje dat precies door één van de uitsparingen past. Dit palletje of pennetje wordt elektronisch, via een spoeltje, aangestuurd zodra de laadstekker het laadstation in gaat.
De oplossing: hoe de laadkabel uit de laadpaal halen?
Meestal ligt de oorzaak van een vastzittende laadkabel in een laadstation, in het palletje dat (soms door ietwat verkeerd gebruik van de stekker) niet of net niet uit de uitsparing kan. Omdat deze zoals gezegd elektronisch aangestuurd wordt, zit de oplossing ‘m in het tijdelijk uitschakelen van de stroom.
Even de stroom eraf, en er weer op, zal dan het gewenste effect kunnen hebben. Het palletje krijgt een nieuwe impuls en zal dan wél (volledig) uit de uitsparing kunnen verdwijnen.
Maar let op: soms zit de laadstekker dan nog steeds vast. Dat komt in dat geval omdat de stekker fysiek gezien ook nog net iets meer naar achteren, voren, naar boven, beneden, naar links of naar rechts moet, om daadwerkelijk het palletje uit de uitsparing te krijgen.
Daarom: haal bij een vastzittende laadstekker het laadstation niet alleen even van de stroom, maar beweeg daarnaast ook de stekker zelf even voorzichtig wat heen en weer. Herhaal dit indien nodig nog een paar keer. In negen van de tien keer zal de stekker dan alsnog uit de laadpaal raken… En kun je vervolgens voortvarend de weg weer op.
En dan nog even dit:
Hoe haal je de stroom van het laadstation?
Hierboven beschreven we dat je een vastzittende laadstekker meestal weer snel uit het laadstation kunt krijgen, door even de stroom eraf te halen (in combinatie met het wat ‘rommelen’ met de stekker). Maar hoe reset je de laadpaal of haal je deze van de stroom af?
Een laadpaal voor thuis kun je veelal resetten via je laadpas, of door de stroom eraf te halen via de meterkast. GreenFlux en E-Flux abonnementhouders kunnen, alléén bij bezit van een Alfen laadstation, de vergrendeling op afstand laten deblokkeren. Bij een openbare laadpaal zal je de beheerder hierom moeten vragen. Doorgaans kun je dit verzoek doen op afstand, bijvoorbeeld via een intercom.
Ook goed te weten als de laadstekker klem zit
Eveneens goed om te weten, omdat het mogelijk de oplossing biedt voor een laadkabel die klem zit in het laadstation, is het volgende.
Besef dat je een laadsessie alleen kunt beëindigen met dezelfde laadpas als waarmee je deze begonnen bent. Gebruik je per abuis een andere? Dan ligt de oplossing dus niet in het tijdelijk uitschakelen van de stroom, maar moet je gewoon even de juiste pas er weer bij pakken.
Zit de laadkabel vast in de auto? Een snelle oplossing om sowieso eerst te proberen, is het even ontgrendelen van de auto. Helpt dit nog niet en heb je een stekker Type 2 met vergrendeling? Ook dan kun je het best de combinatie proberen van stroom eraf, even de auto starten en deze weer stoppen, samen met het wat voorzichtig wrikken van de stekker.
Zie ook: al onze laadpalen.