DHC accutester BT2400 voor loodaccu's 6/12/24V | LCD en printer
De DHC accutester BT2400 heeft een geïntegreerde thermische printer en levert een zeer professioneel, accuraat testresultaat. Het is een veelzijdige accutester voor alle soorten 6V, 12V en 24V loodaccu's (standaard, nat, GEL, AGM standaard en spiraal, Start-Stop (alleen 12V), EFB) met een capaciteit van 7 tot 230Ah. Daarmee is deze tester van DHC geschikt voor bijvoorbeeld motor, auto, camper, bestelbus en vrachtwagen.
Deze tester test de laadstatus en de accuspanning (6V en 12V), de startspanning (12V en 24V) én test de dynamo: bij nullastspanning, laadspanning én de rimpelspanning (12V en 24V). Inclusief een speciale functie voor het testen van de interne weerstand van de accu.
LCD | compleet testrapport
Eenvoudig in gebruik, met weergave op LCD met instelbare lichtsterkte en met een meertalige interface. De tester levert een compleet testrapport met datum, tijd en gepersonaliseerde naam.
Directe analyse
U krijgt van dit apparaat een directe analyse van de accuspanning (bij 1.5V tot 32V), het beschikbare startvermogen (absoluut of percentueel) en de status / laadstatus van de accu (percentueel).
Software beheer DHC
Het programma DHC (op CD) stelt u in staat snel en eenvoudig de gegevens van de tester over te zetten naar een pc. De software biedt een directe weergave van de gemeten gegevens, profielbeheer, datageschiedenis en, zoals vermeld, snel gecreëerde, complete testrapporten.
Veilige tester | temperatuurcompensatie
De BT2400 is een veilig, compact en snel apparaat, met bescherming tegen omgekeerde polariteit en met een (zuurbestendige) ABS behuizing. Deze accutester heeft een stand-by functie, is schokbestendig en biedt automatische compensatie van de buitentemperatuur.
Zeer precies testresultaat: waardoor?
Het testresultaat is ultra secuur en betrouwbaar, mede door de genoemde temperatuurcompensatie, maar ook omdat bij het laden van de dynamische weerstand het ontladen van de accu miniem is én omdat er bij dit apparaat géén vervorming optreedt door oppervlaktelading, 'parasitair' energieverbruik (zoals door de lampjes) of gebrekkige contacten door bijvoorbeeld roest of loszittende klemmen.
Voeding van het apparaat
Deze accutester werkt op zes 1.5V LR6 - AA batterijen. Ook voor als u een nieuwe batterij moet plaatsen wordt in de handleiding duidelijk uitgelegd hoe dit te doen, in het daarvoor bestemde compartiment.
Werking van het apparaat
Neem om te beginnen de veiligheidsvoorschriften in acht (zie de gebruiksaanwijzing, meegeleverd én onderaan deze pagina). Zorg er onder andere voor dat het contact van het voertuig uitstaat en dat alle stroomverbruikers (lichten, airco, radio, enzovoort) uitgeschakeld zijn. Sluit vervolgens de negatieve (zwarte) klem aan op de negatieve accupool, en de positieve (rode) klem op de positieve pool. Doorloop om te beginnen ook eerst de standaard instellingen.
Accutest
Geef indien van toepassing eerst aan of het een Start-Stop accu betreft en kies onder meer de accunorm: CA, BCI, CA, MCA, DIN, IEC, EN, SAE of GB. Stel vervolgens de startstroom in (af te lezen op de accu zelf; in Ampères / A).
Testresultaten BT2400
- ACCU OK = accu operationeel
- ACCU OK / OPLADEN = accu in goede staat, maar zwakke laadtoestand
- LADEN & TESTEN = herlaad de accu en voer opnieuw de test uit
- VERVANGEN = de accu ontlaadt snel en is niet meer functioneel; accu vervangen
- CEL DEFECT VERVANGEN = probleem geconstateerd in de accucellen (/kortsluiting), vervang de accu
- CODE = verkrijg de code voor de test
- FOUT BIJ HET LADEN = accu hoger dan 3000 CCA (SAE) of de klemmen zijn niet goed aangesloten
Systeemtest
Spanning lager dan 9.6V = startspanning is niet normaal: vervang accu
Spanning hoger dan 9.6V = startspanning is normaal
Geen rimpeling = geen startspanning gedetecteerd (voer test opnieuw uit)
Test laadcircuit
Hetzij het gemeten voltage is in orde, hetzij de spanning is te hoog (controleer in dat geval eerst of de aansluitingen in orde zijn), hetzij de accu levert niet voldoende stroom om het elektrische systeem en/of om de accu te kunnen laden. Controleer in het laatste geval de riemen en kijk of de dynamo draait wanneer de motor loopt. Als de riemen glijden of slippen, of anderszins versleten zijn, vervang deze en voer de test opnieuw uit. Controleer de aansluiting tussen de dynamo en de accu. Is deze niet optimaal, reinig of vervang de kabel en voer de test opnieuw uit. Zijn de riemen én de verbinding in goede staat? Dan is het tijd voor een nieuwe dynamo.
Rimpelspanning
Bij een normale rimpelspanning werken de diodes in de dynamo correct. Bij geen enkele rimpelspanning is (normaliter) de dynamo aan vervanging toe. Bij een hoge rimpelspanning werken één of meerdere diodes in de dynamo niet en/of deze zijn beschadigd. Controleer vóór het vervangen van de dynamo eerst of deze wel goed is geplaatst en of de riemen correct werken.
Bereik van deze accutester
EN: 40 - 2830 CCA
DIN: 25 - 1685 CCA
SAE: 40 - 3000 CCA
JIS: Japanse accu's
IEC: 30 - 1985 CCA (internationale norm)
Meegeleverd bij de lader
Afkoppelbare kabels 1.8M met geïsoleerde accuklemmen
Duidelijke gebruiksaanwijzing, o.a. in het Nederlands
Batterijen 1.5V LR6 / AA
Afmetingen: 25,1 x 6,4 x 13 cm
Gewicht: 0,7 kg
GYS geeft 2 jaar garantie op de accutester BT2400.
Disclaimer
Ondanks een grote mate van zorgvuldigheid in het vervaardigen van de content op deze pagina, is Acculaders.nl niet aansprakelijk voor onverhoopte fouten, onvolledigheid of andere tekortkomingen van deze uitleg. Noch kan Acculaders.nl, zijnde wederverkoper en géén installateur, aansprakelijk worden gesteld voor enig foutief gebruik van de via ons gekochte producten en eventuele negatieve gevolgen daarvan. Lees altijd de gebruiksaanwijzing, ken de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en win bij twijfel altijd verder informatie in. Zie ook onze disclaimer: 4.b Content en aansprakelijkheid. Lees vooraf óók over onze (Carry In) garantievoorwaarden.
Soort accutester: | spanning, laadstatus, startspanning, dynamo, rimpelspanning, interne weerstand |
Soort accu: | NAT, GEL, AGM, PbCa, Start-Stop, EFB |
Min. testspanning: | 1.5V |
Max. testspanning: | 30V |
Nauwkeurigheid: | Zeer hoog |
Betrouwbaarheid: | Zeer hoog |
Bereik: | SAE: 40 - 2000 CCA |
Nauwkeurigheid: | |
Betrouwbaarheid: |