Overweegt u uw thuisnetwerk te versterken om uw elektrische auto sneller op te laden? Die beslissing heeft voor- en nadelen waarbij diverse overwegingen (kosten versus daadwerkelijk nut in uw specifieke situatie) een rol spelen.
Bij het opladen van uw auto thuis is één van de belangrijkste overwegingen: de beschikbare capaciteit van uw netstroom. Hebt u vanuit uw meterkast bijvoorbeeld slechts 10A ter beschikking dan kunt u ook slechts met dat vermogen laden. Gelukkig is thuisladen met 16A in de meeste gevallen geen probleem. In Nederland heeft ongeveer 95% van de huishoudens namelijk minstens een 25 ampère netaansluiting. Dit kan bestaan uit verschillende configuraties, zoals meestal 3 fase 25 ampère (3 x 25A), vaak ook 1 fase 35 ampère (1 x 35A), en soms zelfs 1 fase 40 ampère (1 x 40A).
Het installeren van een 16A laadstation thuis vereist vaak geen uitbreiding of verzwaren van uw huidige netaansluiting. Het is wel van belang om een aparte groep in de meterkast voor het laadstation te hebben. Als er geen fysieke ruimte beschikbaar is, kan een extra installatiekastje in de meterkast worden geplaatst om zo een extra groep voor het laadpunt te creëren. Het is ook vanzelfsprekend dat het laadstation zelf, de laadkabel, en mogelijk het laadvermogen van de auto op elkaar afgestemd moeten zijn voor een efficiënt laadproces.
Hoewel een upgrade van uw netaansluiting wenselijk kan zijn, brengt dit ook kosten met zich mee. Daarom is het goed om hier zorgvuldig naar te kijken. Het is van belang om niet alleen de eenmalige kosten van de upgrade in overweging te nemen, maar ook de jaarlijkse extra- en vastrechtkosten. Probeer daarbij sowieso een upgrade van 3 x 25A naar 3 x 35A te vermijden, aangezien zo'n upgrade kan resulteren in aanzienlijke (tot honderden euro’s) meerkosten op het jaarlijkse vastrecht.
Weeg bij uw beslissing de kosten af tegen de voordelen. Analyseer uw dagelijkse of wekelijkse rijpatronen en bepaal of snelladen wel absolute noodzaak is. Wellicht is de beschikbare laadtijd 's nachts voor uw doeleinden al wel voldoende. Hoe lang mag en kan het laden van de auto duren? En tegen welke kosten kunt u een bepaald vermogen bereiken?
Vaak is het laden met 16A 's nachts al voldoende aangezien er vaak tussen ’s avonds en het vertrek ’s ochtends toch wel voldoende tijd zit. Is snel laden overdag echter voor u duidelijk van meerwaarde? Beschouw in dat geval de extra kosten als een weloverwogen investering. In dat kader geven we, voor het verschaffen van meer inzicht, twee voorbeeldberekeningen.
Stel, u bezit een Renault ZOE R90 Entry met een 25,9 kWh accu, die kan worden geladen met 3 x 32A (7,4 kWh). Dit betekent dat de auto per uur kan worden geladen met 22,2 kWh (3 x 7,4 kWh). Het volledig opladen vanaf een lege batterij zou dan ongeveer 70 minuten duren (25,9 / 22,2 = 1,16 uur). Maar als u een laadstation met een vermogen van 3 x 16A aanschaft, de helft van het maximale laadvermogen van de auto, duurt het laden nu twee keer zo lang, dus 2 x 70 = 140 minuten. Als dit nog steeds acceptabel is, kunt u kiezen voor een laadstation met een lager vermogen. Dit bespaart u kosten voor het verzwaren van de aansluiting, zoals honderden euro's per jaar aan vastrecht, én dus de kosten van een duurder laadstation.
Laten we zeggen dat u een Mitsubishi Outlander PHEV heeft met een 12 kWh accu, die kan worden geladen met maximaal 1 x 16A (3,7 kWh). Met het maximale laadvermogen zou deze accu in ongeveer 3,5 uur volledig opgeladen zijn (12 / 3,7 = 3,24 uur). Als u ervoor kiest om uw Mitsubishi met het maximale vermogen te laden, is een laadopstelling geschikt van 1 x 16A (met een laadkabel die ook 1 x 16A aankan).
Overweegt u de netaansluiting te vergroten? Neem dan contact op met uw netbeheerder voor advies en begeleiding.
Zie ook: Wel of niet een 3-fase laadstation kopen bij een 1-fase meterkast.
€229,95
€299,95
€349,95
€424,95
Acculaders.nl
Wij worden door klanten beoordeeld met een 9,5 van 10 gebaseerd op 4841 reviews.