Bij het afsluiten van een leasecontract daarin ook een laadstation meenemen? Dit zijn de nadelen.
Gemakkelijk is het meestal wel, slim is het echter meestal niet: u laten verleiden om in een leasecontract van uw elektrische auto tegelijkertijd de levering van het benodigde laadstation op te nemen. Trap niet in die valkuil; om de volgende redenen.
Het is 1) meestal te duur, 2) het aanbod is te beperkt, en 3) met het eindigen van het leasecontract eindigt vaak ook het laadabonnement. Dat zijn de drie belangrijkste nadelen van het mee leasen van een laadstation. Dit verdient een toelichting, en wel bij dezen:
Kiest u ervoor – of u laat zich verleiden dan wel min of meer onder druk zetten – om het laadstation onderdeel te laten zijn van het leasecontract? Dan betaalt u veel (en veel) te veel. Veelal zelfs het dubbele (!). Het gemak om ook het laadstation en het laadabonnement meteen geregeld te hebben, en niet verder te hoeven uitzoeken of nadenken, kost u simpelweg ook (te) veel geld. De gehanteerde marge op het laadstation door de aanbieder van het leasecontract is in veel gevallen namelijk onevenredig groot, gebruikmakend van de situatie.
Een laadstation mee leasen? De mogelijkheden aan laadstations waaruit u dan kunt kiezen, is veelal erg beperkt. De lease-aanbieder heeft voor u vaak alleen één of maximaal enkele (zeer) dure opties uit de markt. Daarop valt immers vaak ook de meeste marge te behalen. NewMotion, Alfen; het zijn veelvoorkomende merken laadstations die leasemaatschappijen u aanbieden. Kiest u zelf een nieuw laadstation door eerst zelf de markt te verkennen? Dan komt u ongetwijfeld ook andere merken en modellen laadstations tegen die én uitstekende kwaliteit bieden én – tot heel veel – goedkoper zijn.
Met goedkoper bedoelen we ook écht, veel goedkoper: de helft tot zelfs twee derde. Gaat u, heel slim, zelf op zoek naar de werkelijke, flexibele mogelijkheden die er te vinden zijn in de laadpalenmarkt? Wellicht bent u dan voor zo rond de 1000, 1100 euro voor het nieuwe, prima laadstation al klaar. Tel uit uw winst.
Bijkomend voordeel van zélf op zoek gaan naar een goed laadstation? Naast een grote kostenbesparing heeft u dan überhaupt ook méér te kiezen. Dit vergroot de kans dat u in alle opzichten een passend laadstation vindt; eveneens als het gaat om ontwerp, kleur en functionaliteiten.
Alleen een laadstation met witte kap in plaats van de gewenste grijze of zwarte. Een laadstation voor aan de muur in plaats van een gewenst exemplaar op een paal. Dit soort voorbeelden van beperkte mogelijkheden voor uw nieuwe laadstation komen voor, als dit onderdeel uitmaakt van het leasecontract. Voortkomend uit kosten- en winstoverwegingen van en voor de leasemaatschappij.
Een regelmatig voorkomende service als onderdeel van het leasecontract, is dat hieraan ook het laadabonnement gekoppeld is. Dat levert in veel gevallen gemak en tijdswinst op. Echter, het is goed om te beseffen dat wanneer uw leasecontract eindigt, dit dan automatisch ook instant zal kunnen gelden voor uw laadabonnement. Is dit het geval? Dan zal dus ook uw lader mogelijkerwijs van de ene op de andere dag niet meer werken. Zelfs inloggen op uw laadabonnement zou dan – in potentie – niet meer kunnen lukken.
Voorkomen
Bovenstaande is wel een ‘extreme’ situatie, die leasemaatschappijen uiteraard ook willen en vaak zullen voorkomen. Toch komt het wel degelijk voor, zo horen we zelf van klanten die ons bellen voor aanvullend advies over laadstations en laadabonnementen. Wat er bijvoorbeeld in de praktijk kan gebeuren, is het volgende (gehoord van een klant).
Het leasecontract dat een koppeling heeft met bijvoorbeeld een e-flux abonnement, loopt af. Om toch gebruik te kunnen blijven maken van zijn laadstation, wil de klant deze contractloos zetten. Normaal gesproken is dit geen probleem, alleen had betreffende klant na het verlopen van zijn leasecontract niet langer de benodigde inloggegevens daarvoor… Kortom, alles door de leasemaatschappij laten regelen, en dus ook alles automatisch via diezelfde leasemaatschappij laten verlopen, heeft ook zo zijn potentiële nadelen.
Het is goed te weten dat u ook zélf prima een laadabonnement kunt afsluiten, zoals via e-flux of GreenFlux, en de bijbehorende data vervolgens automatisch kunt laten doorgeven aan uw leasemaatschappij. De extra kosten hiervoor zijn zeker niet hoog. Dat maakt u minder van de leasemaatschappij afhankelijk. Vanzelfsprekend is dit niet wat de leasemaatschappij u zal adviseren. Dat neemt niet weg dat precies datgene wat de leasemaatschappij u aanbiedt, u ook zelf kunt regelen. Dat verschaft u allerlei flexibele mogelijkheden, met keuze uit een scala aan nieuwe laadstations die al zijn voorbereid op een abonnement zoals e-flux. Kwestie van even rustig uitzoeken, bestellen, installeren... inpluggen en klaar.
€749,95 €609,00
€599,00
€799,00 €679,00
€959,95 €695,00
€1.099,95 €924,95
€1.079,95
€1.039,00
€899,95 €695,00
€849,95 €729,95
€989,00
€1.589,95 €1.439,95
€959,95 €719,00
Acculaders.nl
Wij worden door klanten beoordeeld met een 9,5 van 10 gebaseerd op reviews.