Capaciteit en actieradius e-bike accu

Hoe ver u kunt rijden met een elektrische fiets, hangt af van meerdere factoren. De capaciteit van een e-bike accu wordt bepaald door het voltage en het vermogen uitgedrukt in Ah. Maar de actieradius van de batterij is óók afhankelijk van het gewicht op de fiets, de buitentemperatuur, de leeftijd van de fietsaccu en de gebruikte trapondersteunende stand(en).

Een nieuwe fietsaccu heeft nog het maximale vermogen. Hoe ver u kunt komen met een geheel volgeladen batterij wordt vaak de actieradius genoemd. De basis voor de totale accu-capaciteit is enerzijds het aantal ampère dat de accu per uur kan afgeven aan de e-bike motor, ofwel het aandrijfsysteem. Dit wordt uitgedrukt in Ah. Anderzijds is dat het voltage, ofwel de spanning van de accu.

Zorgvuldig fietsaccu's vergelijken op capaciteit
Juist deze twee kengetallen samen bepalen de totale maximale hoeveelheid elektrische energie van de batterij. Vermenigvuldigt u de betreffende kengetallen Ah en V, dan krijgt u het vermogen van de accu uitgedrukt in Wh. Dit staat voor Watt hour oftewel Watt uur. Met het getal Wh kunt u zorgvuldig nieuwe fietsaccu's met elkaar vergelijken als het gaat om de totale potentiële capaciteit ervan.

 

Info over de capaciteit en actieradius van fietsaccu


Hoe hogere Wh - hoe verder elektrisch fietsen
Een klein rekenvoorbeeld. Stel, de ene fietsaccu heeft een voltage van 36V en biedt 21Ah. De totale accucapaciteit wordt daarmee 36 x 21 = 756 Wh. Vanzelfsprekend geldt: hoe hoger dit getal, hoe meer energie de batterij in zich kan opslaan om de motor van de fiets, samen met uw trapondersteunende omwentelingen, van toevoer te voorzien. En hoe langer u elektrisch kunt fietsen op een volle accu.

Combinatie van voltage en ampère
Noot: het kan zijn dat de actieradius van een accu op 26 volt groter is dan die van een accu op 36 volt. Of dat de actieradius van een 18Ah accu groter is dan die van een 21Ah accu. Het gaat immers om de combinatie van die twee, waarbij een hogere Ah een lager voltage kan compenseren, en andersom.

Gewicht op e-bike
Wat ook meetelt, zij het voor een klein deel, is dat een accu met hogere capaciteit en daarmee hogere hoeveelheid energie, ook meer weegt. En hoe hoger het totale gewicht, dus inclusief dat van uzelf en uw bagage, hoe lager uiteindelijk de actieradius. Een hogere Wh-waarde brengt paradoxaal genoeg dus ook de maximale rijafstand terug - slechts een tikkeltje weliswaar. Gekeken naar de afmetingen van de fietsaccu maakt 26 of 36 volt echter niets uit. De behuizing van de accu blijft hetzelfde. Het aantal benodigde accucellen ligt bij 36V wel iets hoger, maar ze passen nog goed in het accu-jasje. Dat kan overigens veranderen bij 43 volt met nóg meer batterijcellen.

Andere factoren met invloed op actieradius
Het voltage en het 'ampèrage' van de accu evenals het fietsgewicht hebben we al toegelicht. Een andere factor die de uiteindelijke capaciteit en actieradius van een e-bike bepaalt, is het aantal graden Celsius. Is de buitentemperatuur behoorlijk laag, dan moet de accu ook harder aan het werk om dezelfde prestaties te kunnen leveren - voor zover dat überhaupt nog lukt.

Tips voor vertragen verouderingsproces fietsaccu
Het verouderingsproces is eveneens een belangrijk aspect - dat van de accu welteverstaan. Naarmate de jaren tellen loopt ook bij een batterij voor de e-bike de capaciteit terug. Of u de e-bike nou vaak gebruikt of slechts zelden. U kunt dit verval overigens wel flink vertragen met deze adviezen om de fietsaccu goed te onderhouden.

Minder elektrische ondersteuning = verder fietsen
Daarnaast heeft u invloed op het maximaal af te leggen aantal e-bike kilometers op een volle batterij, door te 'spelen' met het niveau van de motorondersteuning. Namelijk: hoe hoger de gemiddelde stand waarvoor u kiest, hoe sneller de accu leegraakt. En natuurlijk andersom. Kiest u gemiddeld gezien voor minder trapondersteuning dan kunt u met een volgeladen accu uiteindelijk een stuk langer vooruit.


> Meer advies en informatie <
U vindt hier nog veel meer Tips, info & adviezen over fietsaccu's (en fietsacculaders)!