Fietsaccu: een nieuwe of reviseren?
Wanneer de accu van uw e-bike niet meer naar behoren functioneert, staat u voor de keus. Een nieuwe kopen of de accu laten repareren? Is deze laatste optie, revisie van de fietsaccu, beter en voordeliger dan de batterij in zijn geheel te vervangen? Of juist andersom?
LET OP! Wij reviseren geen accu's meer. Het resultaat hiervan valt te vaak tegen helaas en daarom zijn we er helemaal mee gestopt. We bieden nog wel enkele modellen nieuwe accu's aan.
Vroeg of laat komt het punt: de accu van uw elektrische fiets voldoet niet meer. U merkt het aan de afnemende capaciteit. Het opladen verloopt traag of erger: de accu heeft het al (haast) begeven. In dat geval kunt u kiezen voor een nieuwe of voor het laten reviseren ervan. Voor beide valt wat te zeggen, afhankelijk van voorkeuren en omstandigheden. Het belangrijkste is het economische aspect. Hoe duur is een nieuwe, hoeveel kost het laten repareren van de accu en hoe lang kunt u ermee door?
Tip: check eerst nog even de lader
Voor u zou overgaan tot een onnodige uitgave, deze tip: check eerst of het niet de fietsacculader is die een defect vertoont. Sluit hiervoor de lader aan op een andere, zeker goed werkende accu. Dit moet dan wel een accu zijn waarvoor de lader ook echt geschikt is. Daarbij is het niet alleen voldoende dat de lader qua aansluiting past, maar óók of de lader echt voor betreffende batterij - qua voltage, type en andere eigenschappen - bedoeld is. Controleer daarnaast zekerheidshalve óók op een eventuele kabelbreuk.
Voordelen van fietsaccu reviseren
Terug naar de keuzemogelijkheid. Als eerste: wat zijn de voordelen van revisie? Kort gezegd betekent reviseren in deze context het herstellen van de e-bike accu door de accucellen te vervangen. Dit is in absolute zin goedkoper dan het aanschaffen van een nieuwe. Bovendien is het duurzaam om de behuizing te hergebruiken. De cellen bevinden zich samen met de elektronica in deze behuizing. Het elektronische gedeelte heet hier het Batterij Management Systeem (BMS). Deze elektronica komt bij het reviseren van de fietsaccu verder niet aan bod.
Aandachtspunten bij revisie
Zorg er wat dat betreft dus voor dat u zeker weet dat het niet ligt aan de elektronica. Zou het bijvoorbeeld slechts een los draadje betreffen, dan is reviseren van de accucellen alleen maar een kostbare aangelegenheid. Zijn inderdaad verouderde cellen de boosdoener, voorkom dan dat uw fietsaccu revisie-specialist mogelijk alleen de oude, kapotte batterijcellen vervangt. Wees er verder zeker van dat de specialist nieuwe cellen plaatst van minimaal dezelfde kwaliteit als de originele. Er is namelijk het nodige verschil in kwaliteit; ook als het gaat om accucellen en dat is aan de buitenkant niet te zien. De gereviseerde accu zal óók als niet alle cellen zijn vervangen door nieuwe en/of als er minder goede worden geplaatst, zeker weer goed werken. Het is in dat geval echter wel de vraag hoe lang.
Voordelen van een nieuwe e-bike accu
Kiest u voor het kopen van een nieuwe fietsaccu om de huidige te vervangen? Dat betaalt u iets meer, maar u hebt wel meer zekerheid. Gecombineerd met een nieuwe, lange garantieperiode. De accu is letterlijk weer gloednieuw en normaal gesproken daarmee perfect werkend. Bijkomend voordeel bij een nieuwe, compatibele accu die geschikt is voor meerdere merken e-bike, is dat deze meer capaciteit biedt dan als u kiest voor een nieuwe originele batterij. Dit leidt tot een hogere actieradius.
Soms geen keus
Soms is er géén keus. Bijvoorbeeld wanneer een fabrikant van de originele fietsaccu het onmogelijk heeft gemaakt om deze te reviseren. In sommige gevallen komt dit voor met behulp van een elektronisch slot. U kan dan niet anders dan een nieuwe kopen. Ook wanneer, zoals hiervoor genoemd, er alleen iets is met het BMS (Batterij Management Systeem) heeft reviseren van de cellen geen zin. In andere gevallen is een nieuwe kopen niet mogelijk, simpelweg omdat deze niet meer wordt gemaakt en er dus niet meer is. Verder komt het voor dat toerfietsers op een e-bike kiezen voor het aanschaffen van een extra fietsaccu, om als reserve mee te nemen bij lange tochten zonder al te veel laadpunten onderweg.
Kortom, wat te doen: reviseren of vervangen?
Op de site van de Consumentenbond staat in elk geval het advies om zeker bij nieuwere accu's, vooral bij de Lithium-Ion accu's van Sparta, Batavus en Koga, een verouderde accu altijd te vervangen, omdat de lagere revisiekosten dan haast niet opwegen tegen de problemen die u later met de fietshandelaar en/of fabrikant kunt krijgen. Verder hangt het af van uw eigen voorkeur en verwachtingen, waarbij duidelijk is dat elke accu eenvoudigweg een bepaalde levensduur heeft. Deze laten repareren is vaak op kortere termijn wat goedkoper. Op langere termijn loont het in veel gevallen een nieuwe te kopen. U kunt dan zeker nog jarenlang vooruit: met een accupakket dat optimaal is afgestemd op een soepel een-tweetje met de motor van uw elektrische fiets.
> Meer advies en informatie <
U vindt hier nog veel meer Tips, info & adviezen over fietsaccu's (en fietsacculaders)!